Jak udokumentować zniszczenie środka trwałego lub wyposażenia

|
ID: 778304745
|
Kategorie: Środki trwałe

Sporządzamy protokół likwidacji środka trwałego, który jest dokumentem potwierdzającym dokonanie likwidacji i pozwalającym na ujęcie nieumorzonej wartości środka trwałego w kosztach podatkowych firmy.

Sporządzenie protokołu likwidacji

W serwisie likwidacji środków trwałych dokonujemy przez zakładkę Majątek ➡ Rejestr środków trwałych ➡ Likwidacja.

Likwidacja wyposażenia odbywa się, natomiast poprzez zakładkę Majątek ➡ Rejestr wyposażenia ➡ Likwidacja.

Do wydrukowanego protokołu likwidacji załączamy potwierdzenie przyjęcia do utylizacji wystawione przez firmę zewnętrzną zajmującą się utylizacją odpadów (punkt skupu złomu lub punktu przyjęcia sprzętu elektronicznego).

Koszt uzyskania przychodu

Kosztem uzyskania przychodu mogą być wydatki poniesione w związku z likwidacją środka trwałego, np. koszty demontażu maszyny, czy koszty transportu wraku pojazdu.

Straty w środkach trwałych możemy uznać za koszt uzyskania przychodu, jeżeli nie powstały z winy podatnika, czy też z powodu nieprzestrzegania przez niego przepisów. Zatem w sytuacji, gdy straty powstały na skutek zdarzeń losowych, niemożliwych do uniknięcia lub przewidzenia, niezamortyzowana wartość początkowa może być kosztem.

Możemy dodatkowo sporządzić wewnętrzny protokół opisujący zniszczenia, podłączyć protokół z policji (w przypadku kradzieży) lub dowód wypłaty odszkodowania, w przypadku ubezpieczenia środka trwałego.

Podatek VAT

Likwidacja środka trwałego nie powoduje obowiązku zwrotu odliczonego podatku VAT.

Jeśli informacji jakich szukasz nie znalazłeś w naszej bazie wiedzy - zadzwoń do nas 71 769 55 15 lub porozmawiaj z konsultantem na czacie . Możesz też napisać maila na bok@ifirma.pl. BOK jest czynne od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 – 20:00.
Nie musisz czytać pomocy
Nie musisz czytać pomocy

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie

Ułatwienia dla e‑commerce

Wygodne integracje
Wygodne integracje

Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

Sprawdź wszystkie integracje →

Wygodne integracje
Płatności w jednym miejscu

ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

Wygodne integracje
Łatwe generowanie faktur

Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

allegro integracja ecommerce
woocommerce integracja ecommerce
shoper integracja ecommerce
prestashop integracja ecommerce
shoplo integracja ecommerce
magento integracja ecommerce