Ustawa z 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz innych ustaw wprowadziła zmiany w treści art. 99 oraz art. 109 ustawy o podatku od towarów i usług.
W wyniku zmiany brzmienia powyższych przepisów czynni podatnicy podatku VAT:
Wysyłka nowych plików JPK odbywa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Podsumowując podatnicy VAT czynni mają obowiązek prowadzić ewidencję VAT zgodnie z nowymi wymogami, a także składać ją wraz z deklaracją VAT w formie nowego pliku JPK (JPK_V7M dla rozliczenia miesięcznego oraz JPK_V7K dla rozliczenia kwartalnego). Powyższe obowiązki dotyczą rozliczeń począwszy od października 2020 r. Oznacza to, iż pierwszy raz podatnicy pliki JPK zawierające zarówno deklarację jak i ewidencję, mieli obowiązek złożyć w terminie do 25.11.2020 r. Podatnicy rozliczający się kwartalnie we wskazanym terminie składali nowy plik JPK zawierający jedynie część ewidencyjną.
Bez zmian natomiast składane są deklaracje VAT takie jak np. VAT-8 czy VAT-9M.
Najważniejsze zmiany w zakresie prowadzenia ewidencji VAT, z uwzględnieniem kolejnych nowelizacji rozporządzenia, przedstawia poniższa tabela.
Zmiana | |
Ewidencja zakupów VAT | Obowiązek oznaczania dokumentów zakupu w przypadku kiedy podatek naliczony dotyczy importu towarów, w tym importu rozliczanego zgodnie z art. 33a ustawy o VAT. |
Obowiązek ujmowania bezpośrednio w ewidencji VAT korekt podatku naliczonego o których mowa w art. 90a – 90c i 91 ustawy o VAT, w podziale na korekty dotyczące środków trwałych i pozostałych nabyć. Wskazane korekty dotyczą np. rocznych korekt VAT u podatników prowadzących sprzedaż opodatkowaną i zwolnioną, a także korekt VAT w momencie sprzedaży samochodów osobowych. | |
W przypadku wystąpienia w danym okresie sprzedaży w ramach procedury VAT marża (towary używane lub usługi turystyczne) obowiązek ujmowania w ewidencji sprzedaży VAT informacji o zakupach dokonanych w związku z tą sprzedażą. Podatnik, który np. w październiku dokona sprzedaży rzeczy używanej w ramach procedury VAT marża, będzie ujmował w ewidencji sprzedaży VAT zakup rzeczy, którą sprzedał wystawiając fakturę VAT marża. |
|
Obowiązek oznaczania dokumentów zakupu za pomocą dodatkowych oznaczeń takich jak:
Jeśli dla dokumentu ujętego w ewidencji zakupów VAT powyższe oznaczenia nie mają zastosowania nie stosuje się ich. |
|
Ewidencja sprzedaży VAT | Obowiązek oznaczania dokumentów sprzedaży oznaczeniami GTU od GTU_01 do GTU_13. Oznaczenia nie stosujemy do zbiorczych dokumentów np. raportów z kasy fiskalnej czy sprzedaży nieudokumentowanej fakturami, a także zapisów dotyczących rozliczenia podatku należnego przez nabywcę (np. importu usług). Nie są one stosowane również w przypadku ujmowania w ewidencji zakupów VAT pozycji dotyczących ulgi na złe długi po stronie sprzedawcy. Obowiązek ten dotyczy także faktur np. wystawianych przed 01.10.2020 r. a ujmowanych w ewidencji od października 2020 czy korekt wystawianych od października 2020 r. do faktur wystawionych przed tym okresem. |
Obowiązek oznaczania dokumentów sprzedaży odpowiednim kodem procedury jeśli będzie miał zastosowanie dla danej transakcji. Kody procedur wskazane zostały w § 10 ust. 4 wskazanego wcześniej rozporządzenia. Obejmują one oznaczenia takiej jak: WSTO_EE, TP, TT_WNT, TT_D, MR_T, MR_UZ, I_42, I_63, B_SPV, B_SPV_DOSTAWA, B_MPV_PROWIZJA, IED. | |
Obowiązek oznaczenia dokumentów sprzedaży za pomocą jednego ze wskazanych typów takich jak: WEW, FP, RO. Zgodnie z broszurą informacyjną Ministerstwa Finansów
Podaje się przez wybór odpowiedniego oznaczenia, tylko w przypadku wystąpienia w danym okresie rozliczeniowym określonego dowodu: RO – w przypadku dokumentu zbiorczego wewnętrznego zawierającego informację o sprzedaży z kas rejestrujących; WEW – w przypadku dokumentu wewnętrznego; przykład: przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, dokument zbiorczy dotyczący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieewidencjonowanej przy użyciu kasy rejestrującej; FP – w przypadku faktury, o której mowa w art. 109 ust. 3d ustawy. (faktura do paragonu). W przypadku braku wymienionych oznaczeń – pole pozostaje puste. |
|
Obowiązek ujęcia bezpośrednio w ewidencji zapisów dotyczących:
|
|
W przypadku wystawienia w danym okresie faktury do paragonu z kasy fiskalnej (w tym także na rzecz firmy) ujęcie jej następuje w okresie wystawienia. Faktura taka nie powiększa wartości sprzedaży za dany okres. |
Dane ujęte w ewidencji VAT, przedsiębiorca przesyła do urzędu skarbowego za pośrednictwem Ministerstwa Finansów w ramach składanego pliku JPK.
Nowy plik JPK składa się z następujących części:
3. Część deklaracyjna nowego pliku JPK zawiera sumaryczne wartości np. kwot sprzedaży przy określonych stawkach. Jej układ jest analogiczny jak dotychczas składanej deklaracji VAT-7/VAT-7K. Tak jak obecnie w deklaracji VAT tak i w części deklaracyjnej nowego pliku JPK_V7M/JPK_V7K poza wartościami dotyczącymi sprzedaży i zakupu wykazanymi w części ewidencyjnej pojawiają się dodatkowo:
Poniżej graficzna prezentacja części deklaracyjnej pliku JPK_V7 dostępna dla Użytkowników serwisu ifirma.pl
4. Część ewidencyjna nowego pliku JPK ma analogiczny układ jak poprzednio składany plik JPK_VAT. Poza danymi o zakupach i sprzedaży, w odróżnieniu od poprzednio składanego pliku zawiera dodatkowo (poza elementami wskazanymi w tabeli) takie dane jak:
Poniżej graficzna prezentacja części ewidencyjnej pliku JPKV7 dostępnego w serwisie ifirma.pl.
W związku, z tym iż nowy plik JPK obejmuje oddzielnie część ewidencyjną i część deklaracyjną inaczej wygląda jego korygowanie, w zależności od tego, w której z tych części został popełniony błąd. W przypadku kiedy, korekta dotyczy:
Instrukcja przygotowania i wysyłki korekty pliku JPKV7 w serwisie ifirma.pl dostępna jest tutaj.
Korektę pliki JPKV7 składamy w przypadku kiedy wcześniej złożony plik zawierał błędne dane. Możliwe jest skorygowanie tylko części ewidencyjnej pliku, tylko części deklaracyjnej lub obu równocześnie.
Część deklaracyjną pliku korygujemy zawsze, jeśli zmiana wpływa na kwoty wykazane w części deklaracyjnej – zarówno w zakresie ich wielkości jak i pól, w których zostały ujęte.
Z kolei część ewidencyjną korygujemy w przypadku:
W przypadku składania JPK po raz pierwszy należy zaznaczyć pole „złożenie” (wartość „1”.)
Natomiast wartość „2” (korekta) należy wypełnić w przypadku przesyłania korekty dotychczas złożonego pliku, niezależnie czy korekta dotyczy części deklaracyjnej, ewidencyjnej, czy deklaracji z ewidencją. Każdy przesyłany plik będący korektą powinien przyjmować w polu „CelZlozenia”: wartość „2” – korekta.
Jeżeli w danym okresie nie dokonano żadnej transakcji, która miała wpływ na ewidencję, a tym samym na deklarację, należy złożyć tzw. „zerowy” JPK_VAT. Czyli w odpowiednich polach; LiczbaWierszySprzedazy, PodatekNalezny, LiczbaWierszyZakupów, PodatekNaliczony, P_38 – łączna wysokość podatku należnego, P_51 – wysokość podatku podlegająca wpłacie do urzędu skarbowego – wpisać “0”.
Wszystkie okresy sprzed dnia wejścia w życie nowego JPK_VAT, czyli przed 1 października 2020 należy skorygować przy użyciu struktury JPK_VAT(3). Na przykład składając w grudniu 2020 r. korektę JPK_VAT za luty 2020 r. należy użyć JPK_VAT(3). Oznacza to, że korekty należy dokonywać korzystając z wersji, która była zastosowana do pierwotnego rozliczenia.
Również deklaracje VAT-7/VAT-7K złożone za okres do 09/2020 korygowane będą na dotyczasowych zasadach.
W sytuacji nieprowadzenia zapisów w ewidencji VAT, nie ma obowiązku przesyłania JPK_VAT z deklaracją za okresy zawieszenia.
Jednak w sytuacjach, gdy pomimo zawieszenia działalności, uzupełniana jest ewidencja (np. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, import usług), należy wysyłać JPK_VAT z deklaracją.
Jeżeli w okresie zawieszenia działalności gospodarczej wystąpiły czynności zwolnione z podatku VAT – nie ma obowiązku składania JPK_VAT z deklaracją za ten okres. Tę sprzedaż należy wykazać w pierwszym pliku JPK_VAT z deklaracją, składanym po odwieszeniu działalności.
W przypadku dokonania zakupów w trakcie zawieszonej działalności również nie ma obowiązku wysyłania JPK_VAT z deklaracją. Odliczenia można dokonać w JPK_VAT składanym za pierwszy okres rozliczeniowy po odwieszeniu.
Tak, ale tylko wówczas jeśli jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.
Przedsiębiorca, wykonujący jedynie czynności zwolnione i korzystający ze zwolnienia przedmiotowego z VAT, który dokonał zgłoszenia rejestracyjnego widnieje w wykazie podatników VAT jako podatnik VAT zwolniony – nie ma obowiązku składania plików JPK.
Zachęcamy do zapoznania się z odpowiedziami na najczęściej pojawiające się pytania opublikowanymi przez Ministerstwo Finansów.
Autor: Katarzyna Kisiel – ifirma.pl
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.