W przypadku, jeżeli przedsiębiorca zatrudnia niespokrewnionych ze sobą pracowników w oparciu o umowę o pracę, a zatrudnienie tych pracowników miało miejsce przed rozpoczęciem pracy z serwisem ifirma.pl, to w pierwszym kroku Użytkownik wprowadza pracownika, następnie dodaje dla niego umowę o pracę. Te czynności wymagają wykonania kroków opisanych poniżej jako a i b.
Aby wprowadzić pracownika należy przejść do zakładki Firma➡ Pracownicy ➡ Lista pracowników, następnie u góry strony po lewej stronie należy wybrać opcję +Nowy pracownik.
Kolejno w tabeli należy zaznaczyć czwarty checkbox:
Pracownik jest dla pracodawcy:
Następnie na dole strony należy wybrać opcję +wprowadź dane pracownika ręcznie.
W karcie Nowego pracownika należy uzupełnić:
Po wprowadzeniu podstawowych danych dotyczących pracownika jest możliwość zaznaczenia informacji o złożonych przez niego dokumentach oraz wnioskach.
W tym celu należy przejść do zakładki Firma ➡ Pracownicy ➡ Lista Pracowników, następnie wybrać Imię i nazwisko pracownika.
W kolejnym kroku należy wybrać po lewej stronie zakładkę PIT-2. Następnie w kolumnie PIT-2 wybrać odpowiadający umowie PIT-2.
Szczegółowe informacje dotyczące uzupełnienia PIT-2 dostępne są w naszej pomocy.
W tym celu należy przejść do zakładki Firma ➡ Pracownicy ➡ Lista Pracowników, następnie wybrać Imię i nazwisko pracownika.
W kolejnym kroku należy po lewej stronie wybrać zakładkę Dane pracownika, następnie dane początkowe. Uzupełnienie danych będzie możliwe dzięki wybraniu ikony edytuj.
Szczegółowe informacje na temat uzupełnienia danych początkowych w przypadku, gdy pracownik otrzymuje wynagrodzenie w miesiącu przepracowanym, są dostępne w punkcie Informacja o wynagrodzeniach wypłaconych w miesiącach poprzednich.
W celu uzupełnienia danych początkowych dla pracownika, który otrzymuje wynagrodzenie do 10 dnia następnego miesiąca należy przejść do punktu Informacja o wynagrodzeniach wypłaconych w miesiącach poprzednich.
W przypadku zatrudniania pracownika, który korzysta z ulgi bez PIT dla młodych dane początkowe zostały poszerzone o takie informację jak np. wynagrodzenie wypłacone po ukończeniu 26. roku życia. Jest również część Ulga PIT, gdzie przedsiębiorca wpisuje sumę wynagrodzenia osiągniętego przez pracownika w roku kalendarzowym, w którym nastąpiło przejście do ifirma.pl.
Szczegółowe informacje na temat uzupełnienia danych początkowych w przypadku gdy pracownik otrzymuje wynagrodzenie w miesiącu przepracowanym i korzysta z ulgi bez PIT są dostępne w punkcie Informacja o wynagrodzeniach wypłaconych w miesiącach poprzednich- pracownik objęty ulgą bez PIT dla młodych.
W celu uzupełnienia danych początkowych dla pracownika, który korzysta z ulgi bez PIT i otrzymuje wynagrodzenie do 10 dnia następnego miesiąca należy przejść do punktu Informacja o wynagrodzeniach wypłaconych w miesiącach poprzednich-pracownik objęty ulgą bez PIT dla młodych.
Aby dodać umowę o pracę należy przejść do zakładki Firma ➡ Pracownicy ➡ Umowy, następnie wybrać opcję +Nowa umowa o pracę.
W kolejnym kroku należy w polu Pracownik wybrać imię i nazwisko pracownika z listy. Po wybraniu należy uzupełnić warunki umowy.
Rachunki do umów o pracę, zlecenie oraz o dzieło liczone są w serwisie zawsze od wartości brutto. Możliwość podania na umowie wartości netto jest jedynie opcją pomocniczą służącą do ustalenia wartości brutto umowy. W przypadku gdy wyliczenie wartości rachunku nie zgadza się z oczekiwaną wartością netto należy w umowie skorzystać z opcji wpisania wartości brutto, która da oczekiwaną wartość netto.
Dodana umowa o pracę pracownika będzie widoczna w zakładce Firma ➡ Pracownicy ➡ Umowy w wierszu Umowy o pracę.
Wprowadzenie pełnej informacji o dotychczasowych wynagrodzeniach, składkach ZUS oraz o bieżącym wynagrodzeniu wymaga wykonania kroków opisanych poniżej jako a, b i c.
Kwestie związane z dodawaniem, konfiguracją, generowaniem deklaracji i uzupełnianiem opłacanych składek ZUS w serwisie zostaną omówione na przykładzie 1. który został podany poniżej.
Przykład 1.
Przedsiębiorca założył działalność gospodarczą 1 listopada 2024 r. a użytkowanie serwisu ifirma.pl rozpoczął od lutego 2025 r. Od listopada 2024 r. zatrudnia na umowę o pracę jednego pracownika. Wypłata wynagrodzenia następuje w miesiącu przepracowanym. Pracownik nie korzysta z ulgi bez PIT dla młodych.
Wpisanie danych początkowych jest możliwe wyłącznie w pierwszym miesiącu pracy z serwisem ifirma.pl.
W przypadku, gdy pracownik otrzymał od nas wynagrodzenia w miesiącach poprzedzających pierwszy miesiąc księgowania w serwisie (dotyczy to tylko roku, w którym nastąpiło przejście na ifirma.pl), to w celu stworzenia na koniec roku kompletnej deklaracji PIT-11, do serwisu należy wprowadzić:
Zgodnie z przykładem 1. przedsiębiorca zatrudnił pracownika przed rozpoczęciem pracy z serwisem. Pierwszym miesiącem księgowania w serwisie jest luty 2025 r. W celu stworzenia prawidłowego zeznania rocznego dla pracownika należy wprowadzić informację o wypłaconym wynagrodzeniu w styczniu 2025 r.
Uzupełnienie informacji na temat wynagrodzeń jest możliwe za pomocą zakładki Firma➡ Pracownicy ➡ Lista pracowników. W kolumnie Nazwisko i imię należy wybrać właściwego pracownika. W kolejnym kroku należy po lewej stronie wybrać zakładkę Dane pracownika, następnie dane początkowe. Uzupełnienie danych będzie możliwe dzięki wybraniu ikony edytuj.
Do prawidłowego uzupełnienia danych posłużą listy płac.
Zgodnie z przykładem 1. przedsiębiorca zatrudnia pracownika na umowę o pracę od listopada 2024. z wynagrodzeniem brutto 5000 zł. Pierwszym miesiącem pracy z serwisu jest luty 2025 r. Wynagrodzenie za styczeń zostało wypłacone pod koniec stycznia i w związku z tym w celu poprawnego uzupełnienie danych początkowych należy na podstawie listopadowej listy płac uzupełnić:
Przykład 2.
Przedsiębiorca założył działalność gospodarczą 1 listopada 2024 r. a użytkowanie serwisu ifirma.pl rozpoczął od lutego 2025 r. Od listopada 2024 r. zatrudnia na umowę o pracę jednego pracownika. Wypłata wynagrodzenia następuje następuje w miesiącu przepracowanym. Pracownik korzysta z ulgi bez PIT dla młodych.
Uwaga!
Wpisanie danych początkowych jest możliwe wyłącznie w pierwszym miesiącu pracy z serwisem ifirma.pl.
W przypadku, gdy pracownik otrzymał od nas wynagrodzenia w miesiącach poprzedzających pierwszy miesiąc księgowania w serwisie (dotyczy to tylko roku, w którym nastąpiło przejście na ifirma.pl), to w celu stworzenia na koniec roku kompletnej deklaracji PIT-11, do serwisu należy wprowadzić:
Zgodnie z przykładem 2. przedsiębiorca zatrudnił pracownika przed rozpoczęciem pracy z serwisem. Pierwszym miesiącem księgowania w serwisie jest luty 2025 r. W celu stworzenia prawidłowego zeznania rocznego dla pracownika należy wprowadzić informację o wypłaconym wynagrodzeniu w styczniu 2025 r.
Uzupełnienie informacji na temat wynagrodzeń jest możliwe za pomocą zakładki Firma➡ Pracownicy ➡ Lista pracowników. W kolumnie Nazwisko i imię należy wybrać właściwego pracownika. W kolejnym kroku należy po lewej stronie wybrać zakładkę Dane pracownika, następnie dane początkowe. Uzupełnienie danych będzie możliwe dzięki wybraniu ikony edytuj.
Do prawidłowego uzupełnienia danych posłużą listy płac.
Zgodnie z przykładem 2. przedsiębiorca zatrudnia pracownika na umowę o pracę wynagrodzeniem 6 000 zł brutto, jego pierwszym miesiącem korzystania z serwisu jest luty 2025 r. Wynagrodzenie za styczeń zostało wypłacone pod koniec stycznia i w związku z tym w celu poprawnego uzupełnienie danych początkowych należy na podstawie styczniowej listy płac uzupełnić:
Uwaga !
Do wyliczenia rachunku objętego ulgą bez PIT dla młodych stosuje się:
W celu poprawnego wyliczenia limitu ulgi należy w części Ulga PIT w polu Suma wypłaconego wynagrodzenia w roku 2025 wpisać wypłacone pracownikowi wynagrodzenie.
W przypadku, gdy wynagrodzenie zostało wypłacone w miesiącu poprzedzającym przejście do serwisu ifirma.pl to termin płatności składek przypada na pierwszy miesiąc pracy z serwisem. Dla przykładu 1. wynagrodzenie za styczeń zostało wypłacone pod koniec stycznia i w związku z tym składki z wynagrodzenia zostały ujęte na deklaracji RCA styczniowej, dla której termin płatności przypada na 20 lutego.
Jeżeli składki za luty zostały opłacone terminowo- czyli do 20 lutego to są one zaliczone do kosztów już w miesiącu przepracowanym – dla przykładu 1. czyli w styczniu. Dla takiej sytuacji nie należy dodawać składek ręcznie w pierwszym miesiącu korzystania z serwisu.
Jeżeli składki za pracownika wynikające z deklaracji RCA styczniowej nie zostały zaksięgowane w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów w styczniu bądź zostały opłacone po terminie, to należy dodać je do serwisu.
Zgodnie z przykładem 1. wynagrodzenie za styczeń zostało wypłacone pod koniec stycznia. Składki z wynagrodzenia wypłaconego w styczniu zostały ujęte na deklaracji RCA styczniowej dla której termin płatności składek ZUS przypadał na 20 lutego.
Przedsiębiorca zapłacił składki za siebie i pracownika 26 lutego. Z racji tego, że pracodawca nie uregulował w terminie składek ZUS za pracownika to stały się one jego kosztem w miesiącu zapłaty i w związku z tym należy dodać je do serwisu.
Do serwisu należy ręcznie dodać następujące składki:
Ważne!
Do serwisu nie należy dodawać składki na ubezpieczenie zdrowotne, która w całości jest finansowana przez pracownika i jest ujęta w kwocie brutto wynagrodzenia w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów.
Do prawidłowego uzupełnienia danych na temat odprowadzonych składek na ubezpieczenia społeczne za pracownika posłużą imienne raporty rozliczeniowe ZUS RCA.
W celu ręcznego dodania składek ZUS należy skorzystać z zakładki Księgowość ➡ Zobowiązania ➡ Składki ZUS. Następnie należy wybrać u góry strony po lewej stronie ikonę +dodaj składkę zus.
W kolejnym kroku należy wybrać i uzupełnić następujące pola. Poniżej został zaprezentowany sposób dodawania składek na ubezpieczenia społeczne pracownika dla przykładu 1.
Na koniec należy wybrać ikonę zatwierdź.
Każdą ze składek opłacanych za pracownika należy dodać oddzielnie wybierając odpowiedni Typ składki.
Dodane ręcznie składki będą widoczne w zakładce Księgowość ➡ Zobowiązania ➡ Składki ZUS w części Składki ZUS dodane ręcznie.
Z racji tego, że składki społeczne pracownika są w części finansowane przez niego samego a w części przez pracodawcę poniżej został zaprezentowany sposób księgowania składek.
Kwota 896,50 zł zaznaczona kolorem pomarańczowym zawiera w sobie składki finansowane przez płatnika składek, które są kosztem przedsiębiorcy i są zaliczane do Księgi Przychodów i Rozchodów w dacie ich zapłaty (w przypadku zapłaty składek po terminie).Świadczy o tym powstały dowód księgowy (zaznaczony kolorem czerwonym).
Natomiast kwota do zapłaty 1 582 zł zaznaczona kolorem fioletowym zawiera w sobie składki finansowane przez pracodawcę i pracownika.
Składki na ubezpieczenia społeczne pracownika sfinansowane przez pracodawcę są widoczne w zakładce Księgowość ➡ Ewidencje ➡ Księga Przychodów i Rozchodów w kolumnie 13 Pozostałe wydatki.
Alternatywną opcją jest samodzielne dodanie dowodu księgowego za pomocą zakładki Wydatki ➡ Nowy wydatek, w kolejnym etapie należy wybrać w wierszu Dowód księgowy opcję +Dodaj.
Do serwisu należy dodać samą wartość składki stanowiącej koszt przedsiębiorcy tj. finansowanej przez pracodawcę.
Na koniec należy wybrać ikonę zatwierdź.
Aby zaksięgować wynagrodzenie pracownika należy przejść do zakładki Firma ➡ Pracownicy ➡ Umowy. Następnie w kolumnie Rachunki należy wybrać +wystaw nowy.
W rachunku w polu Wybór przepracowanego miesiąca należy wybrać z rozwijalnej listy za przepracowanie miesiąca bieżącego.
W części Wybór przepracowanego miesiąca pojawi się informacja, że wystawiony rachunek dotyczy miesiąca bieżącego. Na koniec należy wybrać ikonę zatwierdź.
W podglądzie rachunku po prawej stronie należy wprowadzić datę opłacenia. Wprowadzenie daty spowoduje zaksięgowanie wynagrodzenia w koszty firmy, będzie wskazywać na to powstanie numeru dowodu księgowego-DK.
W celu wygenerowania deklaracji rozliczeniowej należy przejść do zakładki Księgowość ➡ Deklaracje ➡ Deklaracje. Kolejno należy wybrać ikonę Wygeneruj ZUS.
Po pojawieniu się składek za przedsiębiorcę należy je zatwierdzić.
Na podstawie wystawionego rachunku oraz wygenerowanej deklaracji ZUS powstaną przelewy do ZUS-u, będą one widoczne w zakładce Księgowość ➡ Zobowiązania ➡ Składki ZUS, w miesiącu księgowym według ich terminu płatności. Zgodnie z przykładem 1. dla wynagrodzenia wypłaconego w pierwszym miesiącu użytkowania serwisu – w lutym, termin płatności składek przypada 20 marca.
W polu Składki ZUS pracodawcy oraz Składki ZUS pracowników na umowę o pracę należy uzupełnić daty opłacenia. Dzięki temu składki ZUS finansowane po stronie płatnika składek zostaną zaksięgowane w Księdze Przychodów i Rozchodów, będą na to wskazywać powstałe dowody księgowe-DK.
Wprowadzenie pełnej informacji o dotychczasowych wynagrodzeniach, składkach ZUS oraz o bieżącym wynagrodzeniu wymaga wykonania kroków opisanych poniżej jako a, b, c i d.
Kwestie związane z dodawaniem, konfiguracją, generowaniem deklaracji i uzupełnianiem opłacanych składek ZUS w serwisie zostaną omówione na przykładzie 3. który został podany poniżej.
Przykład 3.
Przedsiębiorca założył działalność gospodarczą 1 listopada 2024 r. a użytkowanie serwisu ifirma.pl rozpoczął od lutego 2025 r. Od grudnia 2024 r. zatrudnia na umowę o pracę jednego pracownika. Wypłata wynagrodzenia następuje następuje do 10 dnia następnego miesiąca. Pracownik nie korzysta z ulgi bez pIT dla młodych.
W przypadku, gdy pracownik otrzymał od nas wynagrodzenia w miesiącach poprzedzających pierwszy miesiąc księgowania w serwisie (dotyczy to tylko roku, w którym nastąpiło przejście na ifirma.pl), to w celu stworzenia na koniec roku kompletnej deklaracji PIT-11, do serwisu należy wprowadzić:
W celu stworzenia prawidłowego zeznania rocznego dla pracownika należy wprowadzić informację o wypłaconym wynagrodzeniu w lutym.
Uzupełnienie informacji na temat wynagrodzeń jest możliwe za pomocą zakładki Firma ➡ Pracownicy ➡ Lista pracowników. W kolumnie Nazwisko i imię należy wybrać właściwego pracownika. W kolejnym kroku należy po lewej stronie wybrać zakładkę Dane pracownika, następnie dane początkowe. Uzupełnienie danych będzie możliwe dzięki wybraniu ikony edytuj.
Do prawidłowego uzupełnienia danych posłuży lista płac.
Zgodnie z przykładem 3. przedsiębiorca zatrudnia pracownika na umowę o pracę od grudnia 2024 z wynagrodzeniem 5000 zł brutto, jego pierwszym miesiącem korzystania z serwisu jest luty 2025 r. Wynagrodzenie za grudzień zostało wypłacone do 10 stycznia i w związku z tym w celu poprawnego uzupełnienie danych początkowych należy na podstawie grudniowej listy płac uzupełnić:
Przykład 4.
Przedsiębiorca założył działalność gospodarczą 1 listopada 2024 r. a użytkowanie serwisu ifirma.pl rozpoczął od lutego 2025 r. Od grudnia 2024 r. zatrudnia na umowę o pracę jednego pracownika. Wypłata wynagrodzenia następuje do 10 dnia następnego miesiąca. Pracownik korzysta z ulgi bez PIT dla młodych.
W przypadku, gdy pracownik otrzymał od nas wynagrodzenia w miesiącach poprzedzających pierwszy miesiąc księgowania w serwisie (dotyczy to tylko roku, w którym nastąpiło przejście na ifirma.pl), to w celu stworzenia na koniec roku kompletnej deklaracji PIT-11, do serwisu należy wprowadzić:
Zgodnie z przykładem 4. przedsiębiorca zatrudnił pracownika przed rozpoczęciem pracy z serwisem. Pierwszym miesiącem księgowania w serwisie jest luty 2025 r. W celu stworzenia prawidłowego zeznania rocznego dla pracownika należy wprowadzić informację o wypłaconym wynagrodzeniu w styczniu 2025 r.
Uzupełnienie informacji na temat wynagrodzeń jest możliwe za pomocą zakładki Firma ➡ Pracownicy ➡ Lista pracowników. W kolumnie Nazwisko i imię należy wybrać właściwego pracownika. W kolejnym kroku należy po lewej stronie wybrać zakładkę Dane pracownika, następnie dane początkowe. Uzupełnienie danych będzie możliwe dzięki wybraniu ikony edytuj.
Do prawidłowego uzupełnienia danych posłużą listy płac.
Zgodnie z przykładem 4. przedsiębiorca zatrudnia pracownika na umowę o pracę wynagrodzeniem 6 000 zł brutto, jego pierwszym miesiącem korzystania z serwisu jest luty 2025 r. Wynagrodzenie za grudzień zostało wypłacone do 10 stycznia i w związku z tym w celu poprawnego uzupełnienie danych początkowych należy na podstawie grudniowe listy płac uzupełnić:
W celu poprawnego wyliczenia limitu ulgi należy w części Ulga PIT w polu Suma wypłaconego wynagrodzenia w roku 2025 wpisać wypłacone pracownikowi wynagrodzenie.
Przykład 5.
Przedsiębiorca założył działalność gospodarczą 1 listopada 2024 r. a użytkowanie serwisu ifirma.pl rozpoczął od lutego 2025 r. Od grudnia 2024 r. zatrudnia na umowę o pracę jednego pracownika. Wypłata wynagrodzenia następuje następuje do 10 dnia następnego miesiąca.
W przypadku, gdy wynagrodzenie zostało wypłacone w miesiącu poprzedzającym przejście do serwisu ifirma.pl to termin płatności składek przypada na pierwszy miesiąc korzystania z serwisu. Zgodnie z przykładem 5. przedsiębiorca zatrudnił pracownika przed rozpoczęciem pracy z serwisem. Pierwszym miesiącem pracy z serwisem jest luty 2025 r. Pracodawca wypłacił wynagrodzenie za grudzień w styczniu. Składki ZUS od wynagrodzenia wypłaconego w styczniu zostały ujęte na deklaracji RCA styczniowej dla której termin płatności składek ZUS przypadał na pierwszy miesiąc użytkowania serwisu ifirma.pl, czyli na 20 lutego i w tym samym dniu zostały zapłacone.
Zgodnie z obowiązującymi od stycznia 2023 zmianami, składki ZUS finansowane po stronie pracodawcy stanowią koszt podatkowy w tym miesiącu, za który jest należne wynagrodzenie, pod warunkiem że zostaną zapłacone terminowo. W związku z tym, że przedsiębiorca zapłacił składki w terminie to stały się one kosztem w grudniu i dla takiej sytuacji nie należy ich ujmować w systemie ifirma.pl.
Aby zaksięgować wynagrodzenie pracownika należy przejść do zakładki Firma ➡ Pracownicy ➡ Umowy. Następnie w kolumnie Rachunki należy wybrać +wystaw nowy.
W rachunku w polu Wybór przepracowanego miesiąca należy wybrać z rozwijalnej listy za przepracowanie miesiąca poprzedniego.
W części Wybór przepracowanego miesiąca pojawi się informacja, że wystawiony rachunek dotyczy miesiąca poprzedniego. Na koniec należy wybrać ikonę zatwierdź.
W podglądzie rachunku po prawej stronie nie pojawi się numer dowodu księgowego-DK.
Aby stworzyły się zobowiązania względem ZUS należy w zakładce Księgowość ➡ Zobowiązania ➡ Wynagrodzenia wprowadzić datę opłacenia. W tym celu należy w kolumnie Wynagrodzenie wybrać wynagrodzenie za okres MM/RRRR.
Następnie należy wybrać ikonę edytuj i uzupełnić pole data opłacenia. W ostatnim etapie należy zatwierdzić.
UWAGA!
Wynagrodzenie z umowy o pracę może zostać zaliczone do kosztów w miesiącu należnym (przepracowanym) czyli dla przykładu 5 – w miesiącu styczeń bądź w dacie wypłacenia wynagrodzenia – w lutym. Serwis ifirma.pl domyślnie ma wprowadzoną opcję księgowania wynagrodzenia z umowy o pracę w miesiącu należnym. Jeśli wynagrodzenie dla przykładu 5. nie zostało zaksięgowane w styczniu (np. Użytkownik księguje wynagrodzenia w dacie zapłaty lub wynagrodzenie zostało wypłacone po terminie) to na zrzucie powyżej w polu Data księgowania wynagrodzenia należy wybrać w miesiącu następnym. Po wybraniu tej opcji wynagrodzenie zostanie ujęte jako koszt w Księdze Przychodów i Rozchodów w dacie zapłaty.
W celu wygenerowania deklaracji rozliczeniowej należy przejść do zakładki Księgowość ➡ Deklaracje ➡ Deklaracje. Kolejno należy wybrać ikonę Wygeneruj ZUS.
Na podstawie wystawionego rachunku oraz wygenerowanej deklaracji ZUS powstaną przelewy do ZUS-u, będą one widoczne w zakładce Księgowość ➡ Zobowiązania ➡ Składki ZUS, w miesiącu księgowym według ich terminu płatności. Zgodnie z przykładem 4. dla wynagrodzenia wypłaconego w pierwszym miesiącu użytkowania serwisu – w lutym, termin płatności składek przypada 20 marca.
W polu Składki ZUS pracodawcy oraz Składki ZUS pracowników na umowę o pracę należy uzupełnić daty opłacenia. Dzięki temu składki ZUS finansowane po stronie płatnika składek zostaną zaksięgowane w Księdze Przychodów i Rozchodów, będą na to wskazywać powstałe dowody księgowe-DK.
Autor: Monika Olejniczak- Komarnicka – ifirma.pl
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.