Czy GTU i inne oznaczenia podatkowe muszą być podane na fakturze?

|
ID: 778305435
|
Kategorie: GTU, JPK
|

 

GTU oraz oznaczenia, jak RO, WEW, FP – dla ewidencji sprzedaży, czy VAT_RR, WEW, MK, IMP – dla ewidencji zakupów nie muszą być podane na fakturze.

Obowiązkowo oznaczenia te trzeba wykazywać w strukturach pliku JPK.

1. Oznaczenia faktur przychodowych

W serwisie ifirma.pl, w przypadku oznaczeń związanych z przychodami, wystarczy podczas wystawiania faktury wypełnić pole GTU lub część JPK. Na tej podstawie plik JPK zostanie uzupełniony odpowiednimi oznaczeniami.

Jeżeli danego oznaczenia nie widzimy w zakładce JPK, oznacza to, że plik JPK jest o nie (RO, WEW, FP) uzupełniany automatycznie na podstawie rodzaju wystawianego dokumentu lub informacji dotyczących danej sprzedaży.

Aby wystawić fakturę należy przejść do zakładki Faktury → Wystaw fakturę krajową.


 


 

Oznaczenie TP (dla transakcji powiązanych) będzie dokonywać się automatycznie podczas każdej wprowadzanej faktury, jeśli przy danym kontrahencie dokonamy odpowiedniego ustawienia. W tym celu można skorzystać z zakładki: Kontrahenci → Lista kontrahentów i zaznaczyć TP w sekcji Ustawienia księgowe po uprzednim dodaniu nowego lub edycji istniejącego kontrahenta.


 

Aby wybrać kod GTU przypisany do naszego towaru lub usługi należy kliknąć pole GTU w wierszu z nazwą towaru lub usługi. Domyślnie pojawią się podpowiedzi paru kodów. Jeśli chcemy zobaczyć wszystkie kody GTU wystarczy skorzystać z ikony dokumentu obok pola GTU.


 

Innym sposobem na wpisanie kodów GTU jest rozpoczęcie wpisywania towaru lub usługi, a system automatycznie podpowie nam i wyświetli pasujące kody.

Jeśli fakturowany jest jeden rodzaj produktów/usług szczegóły można ustawić na stałe w zakładce Konfiguracja → Faktury → Domyślne ustawienia.


 

W przypadku sprzedaży szerokiego asortymentu oznaczenia można przypisać przy każdym produkcie/usłudze w zakładce Faktury → Towary i usługi, poprzez edycję poszczególnych pozycji na liście standardowych towarów i usług.


 

2. Oznaczenia wydatków

W serwisie ifirma.pl, w przypadku oznaczeń związanych z wydatkami, wystarczy podczas uzupełniania wydatku zaznaczyć odpowiednie pola. Na tej podstawie plik JPK zostanie automatycznie uzupełniony odpowiednimi oznaczeniami. Część oznaczeń w pliku JPK jest uzupełniana automatycznie na podstawie rodzaju wystawianego dokumentu lub informacji dotyczących danej sprzedaży (np. w przypadku do faktury do paragonu).


 

Odpowiednie oznaczenia pliku JPK są również dokonywane na podstawie wskazanego dowodu nabycia przy użyciu zakładki Ewidencje → Ewidencja zakupów VAT→ dodaj pozycję ewidencji zakupów VAT w sekcji Oznaczenia JPK

 

Autor: Zespół ifirma.pl

Jeśli informacji jakich szukasz nie znalazłeś w naszej bazie wiedzy - zadzwoń do nas 71 769 55 15 lub porozmawiaj z konsultantem na czacie . Możesz też napisać maila na bok@ifirma.pl. BOK jest czynne od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 – 20:00.
Nie tylko kawa jest 2w1
Nie tylko kawa jest 2w1

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie

Ułatwienia dla e‑commerce

Wygodne integracje
Wygodne integracje

Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

Sprawdź wszystkie integracje →

Wygodne integracje
Płatności w jednym miejscu

ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

Wygodne integracje
Łatwe generowanie faktur

Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

allegro integracja ecommerce
woocommerce integracja ecommerce
shoper integracja ecommerce
prestashop integracja ecommerce
shoplo integracja ecommerce
magento integracja ecommerce