Zarówno VAT-7 jak i JPK_VAT powinny odzwierciedlać Ewidencję Sprzedaży i Zakupów VAT, zatem dane z VAT-7 i JPK_VAT powinny być ze sobą zgodne.
Z kwartalną deklaracją VAT-7K porównywane są wartości z 3 plików JPK_VAT (pliki z każdego miesiąca kwartału).
W pliku JPK_VAT są ujęte dane dotyczące transakcji rozliczanych (księgowanych) w danym miesiącu.
Nie ujmuje się informacji o kwocie nadwyżki podatku VAT naliczonego nad należnym, przenoszonej z poprzedniej deklaracji (pole 42.).
W pliku JPK_VAT nie ma również danych dotyczących obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego lub kwoty zwrotu (część E. w deklaracji VAT-7)
W przypadku rozbieżności przesłanych do urzędu VAT-7 i JPK_VAT, US będzie oczekiwał złożenia odpowiednich korekt.
Podstawową zasadą o której należy pamiętać, jest wygenerowanie JPK_VAT i VAT-7 po zaksięgowaniu wszystkich dokumentów dotyczących danego okresu.
Jeżeli zostanie wygenerowane JPK_VAT lub VAT-7, a następnie zostanie wprowadzony/zaksięgowany kolejny dokument, to JPK_VAT i VAT-7 nie zaktualizują się automatycznie. Konieczne jest wygenerowanie JPK_VAT i VAT-7 ponownie.
Jeżeli podatnik dokonywał korekty podatku naliczonego o której mowa w art. 89b ust. 1 ustawy o VAT (korekta z tytułu niezapłaconych wydatków), to w przypadku opłacenia tych wydatków, przysługuje mu prawo do ponownego odliczenia skorygowanego wcześniej podatku VAT czyli korekty o której mowa w art. 89b ust. 4 ustawy o VAT.
Wpis w Ewidencji Zakupów VAT powstaje po uzupełnieniu daty opłacenia wydatku. Jeżeli data opłacenia wydatku nie zostanie uzupełniona, to korekta nie zostanie zaksięgowana i wykazana na VAT-7 i JPK_VAT.
Większość wpisów w Ewidencji Sprzedaży i Zakupów VAT powstaje przy wystawianiu faktur sprzedażowych i księgowaniu faktur kosztowych. Jednak niektóre wpisy w Ewidencji VAT powstają przy uzupełnieniu odpowiednich dat lub generowaniu VAT-7 za dany okres. Z tego względu zalecane jest aby po zaksięgowaniu dokumentów i uzupełnieniu dat opłacenia wydatków, w pierwszej kolejności wygenerować VAT-7 za dany okres, a następnie JPK_VAT.
Wpisy z Ewidencji VAT, które powstają wyłącznie przy generowaniu VAT-7:
Przy generowaniu VAT-7 pojawi się lista wydatków przeterminowanych z możliwością uzupełnienia dat opłacenia. Jeżeli daty opłacenia nie zostaną uzupełnione, w Ewidencji Zakupów VAT zostanie zaksięgowana korekta VATu naliczonego.
Dawniej korekta z tytułu nieopłaconych wydatków następowała po 150 dniach od upływu terminu płatności.
Wpisy z Ewidencji VAT, które powstają przez uzupełnienie odpowiednich dat przy fakturach lub w trakcie generowania VAT-7 za dany okres:
Biorąc pod uwagę powyższe zdarzenia, istotne jest aby najpierw wygenerować VAT-7, a dopiero następnie JPK_VAT.
Odwrotna kolejność, wygenerowanie najpierw JPK_VAT a dopiero następnie VAT-7, może skutkować niezgodnością jeżeli np. na dany okres przypada korekta VATu od nieopłaconego wydatku o której mowa w art. 89b ust. 1 ustawy o VAT – korekta nie zostanie wykazana w pliku JPK_VAT, ponieważ będzie zaksięgowana dopiero przy generowaniu VAT-7.
Aby wygenerować VAT-7 trzeba ustawić się w miesiącu księgowym zgodny z miesiącem za który ma być wygenerowana deklaracja i w zakładce Deklaracje ➡ Deklaracje wybrać VAT-7.
UWAGA: W przypadku kwartalnej deklaracji VAT-7K
Wpisy dotyczące:
są wykazywane z datą ostatniego dnia kwartału, będą więc ujęte w pliku JPK_VAT za 3. miesiąc kwartału
Natomiast wpisy dotyczące:
są wykazywane w miesiącu zgodnym z wprowadzoną datą i powinny być ujęte w pliku JPK_VAT za ten właśnie miesiąc.
Istotne jest, aby te daty były uzupełniane przed wygenerowaniem JPK_VAT za ten miesiąc.
Czyli przed wygenerowaniem JPK_VAT za dany miesiąc, trzeba ustawić się w miesiącu księgowym zgodnym z miesiącem, za który ma być złożony JPK_VAT i wygenerować najpierw VAT-7K (niezależnie który jest to miesiąc kwartału).
Jeżeli VAT-7K nie zostanie wygenerowany przed JPK_VAT, może to skutkować rozbieżnościami między JPK_VAT a VAT-7K i koniecznością korekty JPK_VAT.
WAŻNE: Aby sprawdzić zgodność deklaracji VAT-7 z plikiem JPK_VAT, przed wysłaniem pliku JPK_VAT, konieczne jest wygenerowanie pliku JPK_VAT bez jego wysłania.
W tym celu, przy generowaniu JPK_VAT można wybrać opcje:
Jeżeli Użytkownik będzie wysyłał JPK_VAT z serwisu ifirma, za pomocą podpisu kwalifikowanego naszych pracowników lub podpisu danymi autoryzującymi (podpis przychodem), przed wysłaniem pliku, powinien wygenerować JPK_VAT wybierając jedną z powyższych opcji.
Jest to operacja techniczna, umożliwiająca sprawdzenie zgodności VAT-7 z JPK_VAT przed wysłaniem JPK_VAT. Po sprawdzeniu zgodności VAT-7 z JPK_VAT, ten plik można usunąć z listy e-deklaracji JPK i następnie wygenerować JPK_VAT wybierając odpowiednią opcję wysyłki.
Dowiedz się jak wygenerować plik JPK
Po wygenerowaniu VAT-7 i JPK_VAT, zalecamy aby najpierw wysłać VAT-7, ponieważ przy tej operacji jest sprawdzana zgodność deklaracji VAT-7 z plikiem JPK_VAT. W razie komunikatu o niezgodności, Użytkownik może zweryfikować przyczynę i nanieść odpowiednie poprawki.
Weryfikacja zgodności JPK_VAT z deklaracją VAT-7 jest wykonywana w serwisie przy wysyłce VAT-7. Jeżeli po wybraniu wyślij do urzędu dla deklaracji VAT-7, pojawi się okno Błąd zgodności deklaracji VAT-7 z JPK_VAT, oznacza to, że dane z VAT-7 nie zgadzają się z danymi z JPK_VAT.
Najczęstsze przyczyny niezgodności:
Ad 1. Zaksięgowanie wydatku, przychodu lub wprowadzenie daty opłacenia zaległego wydatku po wygenerowaniu JPK.
Ta sytuacja może mieć miejsce, jeżeli plik JPK_VAT i deklaracja VAT-7 były generowane w pewnym odstępie czasu.
Po wygenerowaniu JPK_VAT, został zaksięgowany dodatkowy dokument (wydatek lub przychód) albo została wprowadzona data opłacenia zaległego wydatku (korekta o której mowa w art. 89b ust. 1 ustawy o VAT), a następnie została wygenerowana deklaracja VAT-7.
Plik JPK_VAT nie został wygenerowany ponownie, więc nie zostały w nim zaktualizowane informacje o dodatkowym księgowaniu. Plik JPK_VAT nie będzie zawierał wszystkich danych z Ewidencji VAT i nie będzie zgodny z VAT-7.
Rozwiązaniem jest ponowne wygenerowanie pliku JPK_VAT, aby zawierał pełne dane z Ewidencji VAT.
WAŻNE: jeżeli plik JPK_VAT został wysłany do urzędu, a następnie wykryto, że po wygenerowaniu JPK_VAT księgowano kolejne dokumenty dotyczące tego miesiąca, konieczne jest przesłanie korekty pliku JPK_VAT.
Ten błąd najczęściej występuje u podmiotów rozliczających się kwartalnie.
Ad. 2. Wykonanie w trakcie generowania VAT-7 czynności, które skutkują powstaniem nowego wpisu w Ewidencjach VAT:
Brak zgodności jest związany z kolejnością generowania JPK_VAT i VAT-7. Najpierw wygenerowano JPK_VAT, a następnie VAT-7. Przy generowaniu VAT-7 powstały dodatkowe wpisy, które nie są ujęte w pliku JPK_VAT, stąd niezgodność. Przyczyna jest szczegółowo opisana w części Zalecana kolejność generowania VAT-7 i JPK_VAT.
Rozwiązaniem jest ponowne wygenerowanie pliku JPK_VAT, aby zawierał pełne dane z Ewidencji VAT.
WAŻNE: jeżeli plik JPK_VAT został wysłany do urzędu, a następnie wykryto, że przy generowaniu VAT-7 powstały dodatkowe wpisy w Ewidencji VAT, konieczne jest przesłanie korekty pliku JPK_VAT.
Ad. 3. Przez edycję VAT-7 zostały do deklaracji wprowadzone wpisy, których nie dodano do JPK_VAT
Część wpisów do VAT-7 dodaje się ręcznie, przez edycję deklaracji. Dotyczą one zdarzeń których nie ujmuje się w Ewidencji VAT, dokumentów z nim związanych nie wprowadza się do serwisu, więc nie są automatycznie ujmowane na VAT-7 i w pliku JPK_VAT.
Jeśli po wygenerowaniu deklaracji VAT-7, zostały uzupełnione pola:
Rozwiązaniem jest ponowne wygenerowanie pliku JPK_VAT wraz z uzupełnieniem odpowiednich wpisów, korzystając z pola Dodatkowe dane Ewidencji Sprzedaży VAT przy generowaniu JPK_VAT.
WAŻNE: jeżeli plik JPK_VAT został wysłany do urzędu, a następnie wykryto, że w deklaracji VAT-7 zostały dodane wpisy, których nie wprowadzono do JPK_VAT, konieczne jest przesłanie korekty pliku JPK_VAT.
Ad. 4. Do pliku JPK_VAT zostały dodane wpisy, które nie zostały uwzględnione na VAT-7
Część wpisów do JPK_VAT dodaje się ręcznie. Dotyczą one zdarzeń których nie ujmuje się w Ewidencji VAT, dokumentów z nim związanych nie wprowadza się do serwisu, więc nie są automatycznie ujmowane na VAT-7 i w pliku JPK_VAT.
Jeśli po wygenerowaniu pliku JPK_VAT zostały dodane wpisy dotyczące poniższych pół z deklaracji VAT-7:
to do deklaracji VAT-7 takie wpisy powinny zostać dodane ręcznie przez edycję deklaracji.
Jeżeli nie zostały te wpisy dodane do VAT-7, to deklaracja VAT-7 będzie niezgodny z JPK_VAT.
Jest to sytuacja odwrotna do opisanej w punkcie 3.
Rozwiązaniem jest przejście do edycji deklaracji VAT-7, aby dodać odpowiednie wpisy.
WAŻNE: jeżeli deklaracja VAT-7 została wysłana do urzędu, a następnie wykryto, że w deklaracji VAT-7 zabrakło wpisów, które do JPK_VAT zostały dodane ręcznie, konieczne jest przesłanie korekty deklaracji VAT-7.
Dowiedz się jak sporządzić korektę VAT-7/VAT-7K.
Autor: Beata Szczepanik – ifirma.pl
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.