Jak księgować wydatki, prowadząc sprzedaż mieszaną?

Podatnik dokonujący sprzedaży mieszanej (przykładowo: sprzedaż towarów opodatkowanych 23% VAT oraz świadczenie usług pośrednictwa finansowego podlegających zwolnieniu z VAT), powinien odpowiednio księgować wydatki, rozdzielając je na te związane tylko z działalnością opodatkowaną, zwolnioną oraz jednocześnie z opodatkowaną i zwolnioną. W przypadku wydatków związanych ze sprzedaż mieszaną, przedsiębiorca może odliczyć podatek VAT według odpowiednio wyliczonego wskaźnika VAT. Więcej informacji o tym, jak ustalić wysokość wskaźnika można przeczytać w naszym artykule: Wskaźnik VAT.

Kiedy zaznaczamy checkboxy w opcji “Wydatek związany ze”:

  • sprzedażą opodatkowaną,
  • sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną,
  • sprzedażą zwolnioną?

Będąc czynnym podatnikiem VAT można dokonywać:

  • sprzedaży opodatkowanej (np. stawką 23%, 0%),
  • zwolnionej (stawka zw),
  • mieszanej, czyli sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej.

W przypadku sprzedaży mieszanej przedsiębiorca musi zdecydować, czy poniesiony wydatek służył sprzedaży opodatkowanej, zwolnionej, czy obu równocześnie. Jeżeli wydatek służy równocześnie sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej np. abonament za telefon, internet, czynsz za biuro – wówczas uznaje się, że wydatek jest związany ze sprzedażą mieszaną.
 

Rodzaj sprzedaży
Zaznaczenie checkboxu – wydatek
opodatkowana
sprzedaż opodatkowana
zwolniona
sprzedaż zwolniona
mieszana
sprzedaż opodatkowana i zwolniona

 
Jeżeli poniesione wydatki są związane z określonym rodzajem sprzedaży w serwisie można dokonać domyślnego ustawienia, w tym celu należy przejść do zakładki Pulpit ➡ Konfiguracja ➡ Wydatki w części Domyślne ustawienia wybieramy opcję edytuj:
 

 
Następnie zaznaczamy właściwy rodzaj sprzedaży i zatwierdzamy wybór:
 

 
Po skonfigurowaniu ustawień serwis będzie domyślnie podpowiadał wybrany checkbox przy wprowadzaniu wydatku.
 

 
Przed zatwierdzeniem wprowadzanego wydatku można zawsze dokonać zmiany chceckboxu.
 

Uwaga! W tym przypadku nie ma znaczenia z jaką stawką następuje nabycie. Jeżeli zakupiono wydatek, gdzie na fakturze występuje stawka zw nie oznacza to, że wydatek jest związany ze sprzedażą zwolnioną.
Jeśli informacji jakich szukasz nie znalazłeś w naszej bazie wiedzy - zadzwoń do nas 71 769 55 15 lub porozmawiaj z konsultantem na czacie . Możesz też napisać maila na bok@ifirma.pl. BOK jest czynne od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 – 20:00.
Nie musisz czytać pomocy
Nie musisz czytać pomocy

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie

Ułatwienia dla e‑commerce

Wygodne integracje
Wygodne integracje

Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

Sprawdź wszystkie integracje →

Wygodne integracje
Płatności w jednym miejscu

ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

Wygodne integracje
Łatwe generowanie faktur

Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

allegro integracja ecommerce
woocommerce integracja ecommerce
shoper integracja ecommerce
prestashop integracja ecommerce
shoplo integracja ecommerce
magento integracja ecommerce