Spis treści
Do serwisu należy najpierw dodać pracownika podając jego imię i nazwisko, pesel, datę urodzenia, adres, można także wpisać bank i numer konta na który będzie wypłacane wynagrodzenie.
Sposób wprowadzenia:
zakładka Pracownicy → Lista pracowników → Nowy pracownik.
Wprowadzenie pełnej informacji o dotychczasowych wynagrodzeniach, składkach ZUS oraz o bieżącym wynagrodzeniu wymaga wykonania kroków opisanych poniżej jako A,B i C.
Zagadnienie to najłatwiej będzie wyjaśnić na przykładzie. Załóżmy, że pierwszym miesiącem księgowania w serwisie jest sierpień, a także, że zatrudniamy na umowę o pracę 1 osobę i wynagrodzenie za dany miesiąc wypłacamy jej zawsze w kolejnym miesiącu (do 10).
Jeżeli pracownik otrzymał od nas wynagrodzenie w miesiącach poprzedzających pierwszy miesiąc księgowania w serwisie (dotyczy to tylko roku w którym nastąpiło przejście na ifirma.pl), to w celu stworzenia na koniec roku kompletnej deklaracji PIT 11, do serwisu należy także wpisać: sumę wynagrodzeń brutto, sumę kosztów uzyskania przychodu, sumę zaliczek odprowadzanych do US oraz sumę składek wpłacanych do ZUS.
Zgodnie z naszym przykładem podajemy w tej części informacje dotyczące wynagrodzenia wypłaconego od stycznia do lipca.
Sposób wprowadzenia:
zakładka Pracownicy → Lista pracowników → w kolumnie Nazwisko i imię wybieramy właściwego pracownika → Dane pracownika → dane początkowe (do uzupełnienia danych potrzebne nam będą listy płac oraz raporty ZUS RCA).
Uwaga! Wpisanie danych jest możliwe tylko w pierwszym miesiącu pracy z serwisem ifirma.pl.
Gdy wynagrodzenie było wypłacone w miesiącu poprzedzającym przejście do serwisu, to termin płatności składek przypada właśnie na pierwszy miesiąc księgowania w serwisie. Aby składki zostały zaliczone do kosztów firmy należy wprowadzić je do serwisu.
Wracając do naszego przykładu, jeżeli wynagrodzenie za czerwiec wypłacimy w lipcu, to termin płatności składek przypada na 20 sierpień. Jeżeli zostaną one rzeczywiście opłacone w sierpniu, to należy je wprowadzić do serwisu.
Sposób wprowadzenia:
zakładka Zobowiązania → Składki ZUS → Dodaj składkę ZUS → wybieramy odpowiedni typ składki: ubezpieczenie społeczne pracownika/ubezpieczenie zdrowotne pracownika/Fundusz Pracy pracownika/Fundusz Emerytur Pomostowych (do uzupełnienia danych potrzebne nam będą raporty ZUS RCA).
Wynagrodzenie wypłacone w pierwszym miesiącu księgowania w serwisie należy zaksięgować poprzez wygenerowanie rachunku dla pracownika.
Wynagrodzenie za lipiec wypłacone do 10 sierpnia może być zaliczone w koszty już w miesiącu należnym (przepracowanym) czyli w lipcu lub w dacie wypłacenia wynagrodzenia – w sierpniu. Dlatego przy wprowadzaniu Daty opłacenia do zobowiązania dodatkowo wskazujemy miesiąc, w którym wynagrodzenia jest kosztem.
Sposób wprowadzenia:
UWAGA!
To opcja pokaże się jedynie w pierwszym miesiącu korzystania z serwisu.
Po stworzeniu rachunku powstanie przelew dotyczący wynagrodzenia, będzie on widoczny w zakładce Zobowiązania → Wynagrodzenia, w pierwszym miesiącu księgowania w serwisie → wpisujemy datę jego opłacenia*
* żeby wpisać datę wypłaty wynagrodzenia w zakładce Zobowiązania → Wynagrodzenia należy w kolumnie Wynagrodzenie wybrać Wynagrodzenie za okres MM/RRRR, kolejno na dole strony należy wybrać edytuj i w edycji wpisać datę wypłaty.
Autor: Katarzyna Kisiel, Agnieszka Sołtys – ifirma.pl
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.