Jak wynika z art. 82 par. 1b Ordynacji podatkowej, osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, które prowadzą księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych, są zobowiązane, bez wezwania organu podatkowego, do przekazywania – za pomocą środków komunikacji elektronicznej – informacji o prowadzonej ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT.
Co ważne, ewidencję tę mają obowiązek prowadzić wyłącznie czynni podatnicy podatku od towarów i usług (zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, podatnicy zwolnieni podmiotowo, jak i przedmiotowo są wyłączeni z tego obowiązku). Przepis ten dotyczy tradycyjnych rejestrów zakupu i sprzedaży VAT, które powinny zawierać wszystkie dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej (w tym szczególnie podstawy opodatkowania, wysokości podatku, korekt tych dwóch wartości, czy też NIP kontrahenta).
W związku z powyższym, podatnicy korzystający ze zwolnienia podmiotowego (ze względu na niski próg sprzedaży), jak i dokonujący wyłącznie sprzedaży zwolnionej (czyli korzystający ze zwolnienia przedmiotowego z VAT) nie są objęci obowiązkiem przesyłania plików JPK_VAT (ale mogą zostać wezwani do dostarczenia innych struktur JPK – więcej na ten temat przeczytasz tutaj).
Warto pamiętać, że podatnicy, którzy korzystają z podmiotowego zwolnienia z podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 109 ust. 1 ustawy o VAT, mają obowiązek prowadzenia tzw. uproszczonej ewidencji VAT. Tej jednak nie trzeba przekazywać w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego.
Autor: Ewa Kozak – ifirma.pl
Wszystkie zamieszczone treści mają charakter informacyjny i edukacyjny. Żadna treść nie stanowi wykładni prawa, opinii prawnej czy podatkowej. Instrukcje w głównej mierze skupiają się na podstawowych przypadkach i nie rozpatrują wszystkich potencjalnych możliwości.
Jeśli informacji jakich szukasz nie znalazłeś w naszej bazie wiedzy - zadzwoń do nas 71 769 55 15 lub porozmawiaj z konsultantem na czacie . Możesz też napisać maila na bok@ifirma.pl. BOK jest czynne od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 – 20:00.
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.