Wniosek CEIDG-1 – aktualizacja danych

1. Ogólne informacje

Wniosek CEIDG-1 służy zarówno do rejestracji działalności, jak również aktualizacji danych.
Obowiązkiem przedsiębiorcy jest pilnowanie, aby dane we wniosku zawsze były zgodne ze stanem faktycznym, w związku z tym urzędy powinny być na bieżąco informowane o zmianach dotyczących jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG).

Aktualizację wniosku CEIDG-1 należy złożyć w terminie 7 dni od momentu powstania zmiany danych. Uaktualnienie nastąpi nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu wniosku do CEIDG.

Informacje o zmianach zgłoszonych na wniosku CEIDG-1 są automatycznie przekazywane do US, ZUS oraz GUS.

Każdorazowa aktualizacja wniosku CEIDG-1 jest bezpłatna.

2. Wniosek CEIDG-1 aktualizowany na stronie biznes.gov.pl

Pierwszym krokiem jest przejście na stronę biznes.gov.pl, następnie wybieramy opcję ZMIEŃ DANE W CEIDG.

Następnie należy dokonać logowania poprzez konto przedsiębiorcy lub profil zaufany, czy bankowość elektroniczną. Strona umożliwia również inne możliwości logowania takie jak logowanie przez aplikację mObywatel lub e-Dowód, jednak nie będzie wtedy możliwości wysyłki elektronicznie wniosku.

W kolejnym kroku wybieramy konkretną formę logowania.

Przy aktualizacji danych w CEIDG, jeśli przedsiębiorca już się poprzednio na stronie rejestrował ma do wyboru profil ze wstępnie uzupełnionymi danymi.

W kolejnej części Użytkownik otrzyma spis ważnych informacji, z którymi należy się zapoznać i przejść DALEJ.

a. Zmiana formy opodatkowania

Wybraną formę opodatkowania można zmienić, aktualizując wniosek CEIDG-1.
Termin na złożenie takiej aktualizacji jest do 20 dnia miesiąca następnego po miesiącu, w którym osiągnęliśmy pierwszy przychód w nowym roku podatkowym. Wyjątkiem jest grudzień — jeśli pierwsze zarobki z firmy uzyskamy w grudniu, wtedy czas na zmianę formy opodatkowania mamy do 31 grudnia danego roku, a nie w kolejnym miesiącu (20 stycznia).

Więcej informacji w artykule: Zmiana formy opodatkowania – wszystko, co musisz wiedzieć w 2025

Aktualizując wniosek CEIDG-1 przedsiębiorca koniecznie musi zaznaczyć pole Chcę edytować wpis, wysłać dokumenty do ZUS lub urzędu skarbowego oraz datę zmiany, która może być datą przeszłą lub teraźniejszą.

Przy edycji wpisu w CEIDG konieczne jest również zaznaczenie odpowiednich opcji, jakie będą podlegać edycji.

Obowiązkowymi pozycjami są:

  • Ubezpieczenie społeczne
  • Urząd Skarbowy
  • e-Doręczenia

Dokonując zmiany formy opodatkowania, w części Podatki zaznaczamy: Wybór formy opodatkowania. Następnie wybieramy DALEJ.

Po wybraniu opcji Dalej dochodzimy do części, w której jest możliwość wskazania adresu do E- Doręczeń. We wniosku CEIDG można podać dane niezbędne do utworzenia adresu do E – Doręczeń, wpisać posiadany adres do bazy adresów elektronicznych lub nie wnioskować o taki adres. W tym miejscu należy zaznaczyć opcję, z której przedsiębiorca chce skorzystać, a następnie wybrać DALEJ.

W kolejnym kroku należy wskazać aktualne ubezpieczenie przedsiębiorcy; do wyboru jest ZUS, KRUS lub ubezpieczenie za granicą. Po zaznaczeniu odpowiedniej opcji należy wybrać DALEJ.

Następnym punktem jest Urząd Skarbowy. Tu należy wskazać właściwy US w którym przedsiębiorca się rozlicza. Dla Jednoosobowej Działalności Gospodarczej wskazujemy US, właściwy dla adresu zamieszkania przedsiębiorcy. Jeśli dane US nie uległy zmianie, wybieramy DALEJ, w przeciwnym razie najpierw aktualizujemy US.

W kolejnym kroku dochodzimy do części, w której jest możliwość wskazania formy opodatkowania. Przy wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wskazujemy tylko formę opodatkowania bez stawki ryczałtu. Po zaznaczeniu odpowiedniej opcji przechodzimy DALEJ.

Po przejściu na kolejną stronę pojawia się oświadczenie. Aby przejść na kolejną stronę należy zaznaczyć: Tak, składam oświadczenie, a następnie wybrać DALEJ.

Kolejnym etapem aktualizacji wniosku jest potwierdzenie Urzędu Skarbowego odbierającego wniosek. Urząd ten jest wskazany odgórnie i nie podlega edycji.

Po przejściu na kolejną stronę pojawi się podsumowanie z informacjami, w jaki sposób wysłać wniosek.

Ostatnim etapem będzie już samo podpisanie wniosku, oraz wysłanie.

b. Zmiana kodów PKD

Kody PKD służą celom statystycznym – stosuje się je w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej.

W związku z wprowadzeniem nowej klasyfikacji PKD 2025 obowiązująca dotychczas Polska Klasyfikacja Działalności będzie funkcjonowała do dnia 31 grudnia 2026 r. Tym samym konieczna jest aktualizacja polskiego PKD 2007 na PKD 2025, aby dostosować go do nowelizacji unijnej.

Zmiany w kodach PKD od 2025 roku są opisane tutaj.

Aktualizując wniosek CEIDG-1 należy zaznaczyć pole Chcę edytować wpis, wysłać dokumenty do ZUS lub urzędu skarbowego oraz datę zmiany, która może być datą przeszłą lub teraźniejszą.

Przy edycji wpisu w CEIDG konieczne jest również zaznaczenie odpowiednich opcji, jakie będą podlegać edycji.

Obowiązkowymi pozycjami są:

  • Ubezpieczenie społeczne,
  • Urząd Skarbowy,
  • e-Doręczenia.

Dokonując zmiany w kodach PKD, w części Dane firmy zaznaczamy: Kody PKD. Następnie wybieramy DALEJ.

W kolejnym kroku wskazujemy jakich zmian chcemy dokonać:

  • Chcę dodać nowy kod PKD,
  • Chcę zmienić przeważający kod PKD.

Po zaznaczeniu odpowiedniej opcji, wybieramy DALEJ.

Następnie przechodzimy do wyszukiwarki kodów PKD.

Zaznaczamy checkbox przy odpowiednim kodzie. Jeśli w zakresie zmian wybrano: Chcę zmienić przeważający kod PKD, wówczas wskazujemy przeważający kod i wybieramy DALEJ.

W kolejnym kroku pojawi się podsumowanie dokonanych zmian. Jeśli wszystko jest wskazane prawidłowo, wybieramy DALEJ.

Po wybraniu opcji Dalej dochodzimy do części, w której jest możliwość wskazania adresu do E- Doręczeń.

Przedsiębiorcy, którzy zarejestrowali działalność w CEIDG przed 1 stycznia 2025 roku, a chcą dokonać zmiany we wpisie po 30 czerwca 2025 roku, będą musieli podać adres do e-Doręczeń.

Dla firm rejestrujących się w CEIDG od 1 stycznia 2025 roku, wskazanie adresu do e-Doręczeń jest obowiązkowe już z poziomu wypełnianego wniosku o rejestrację działalności .

Przedsiębiorca, który dokonał już zmiany tych danych ( zmiany kodów PKD, wskazania adresu do E-Doręczeń), przy kolejnej zmianie we wniosku CEIDG-1, opcja aktualizacji już się nie pojawi.

We wniosku CEIDG można podać dane niezbędne do utworzenia adresu do E – Doręczeń, wpisać posiadany adres do bazy adresów elektronicznych lub nie wnioskować o taki adres. W tym miejscu należy zaznaczyć opcję, z której przedsiębiorca chce skorzystać, a następnie wybrać DALEJ.

W kolejnym kroku należy wskazać aktualne ubezpieczenie przedsiębiorcy; do wyboru jest ZUS, KRUS lub ubezpieczenie za granicą. Po zaznaczeniu odpowiedniej opcji należy wybrać DALEJ.

Następnym punktem jest Urząd Skarbowy. Tu należy wskazać właściwy US, w którym przedsiębiorca się rozlicza. Dla Jednoosobowej Działalności Gospodarczej wskazujemy US, właściwy dla adresu zamieszkania przedsiębiorcy. Jeśli dane US nie uległy zmianie, wybieramy DALEJ, w przeciwnym razie najpierw aktualizujemy US.

Po przejściu na kolejną stronę pojawia się oświadczenie. Aby przejść na kolejną stronę, należy zaznaczyć: Tak, składam oświadczenie, a następnie wybrać DALEJ.

Kolejnym etapem aktualizacji wniosku jest potwierdzenie Urzędu Skarbowego odbierającego wniosek. Urząd ten jest wskazany odgórnie i nie podlega edycji.

Po przejściu na kolejną stronę pojawi się podsumowanie z informacjami, w jaki sposób wysłać wniosek.

Ostatnim etapem będzie już samo podpisanie wniosku, oraz wysłanie.

c. Zmiana adresu zamieszkania

Każdą zmianę adresu zamieszkania należy niezwłocznie zgłosić do CEIDG. .

Adres zamieszkania ma wpływ na ustalenie właściwego urzędu skarbowego, do którego będę składane deklaracje podatkowe. Wobec tego, gdy zmiana adresu zamieszkania przedsiębiorcy powoduje zmianę urzędu, należy również, na wniosku CEIDG-1, dokonać aktualizacji urzędu skarbowego.

Dokonując zmiany adresu zamieszkania, w części Dane przedsiębiorcy zaznaczamy: Adres zamieszkania. Następnie wybieramy DALEJ.

W kolejnym kroku zaznaczmy Dodaj nowy adres i uzupełniamy dane. Po zatwierdzeniu nowych danych zaznaczamy checkbox dla adresu, który ma być aktualny, następnie przechodzimy DALEJ.

Po wybraniu opcji Dalej dochodzimy do części, w której jest możliwość wskazania adresu do E- Doręczeń.

Przedsiębiorcy, którzy zarejestrowali działalność w CEIDG przed 1 stycznia 2025 roku, a chcą dokonać zmiany we wpisie po 30 czerwca 2025 roku, będą musieli podać adres do e-Doręczeń.

Dla firm rejestrujących się w CEIDG od 1 stycznia 2025 roku, wskazanie adresu do e-Doręczeń jest obowiązkowe już z poziomu wypełnianego wniosku o rejestrację działalności .

Przedsiębiorca, który dokonał już zmiany tych danych ( zmiany kodów PKD, wskazania adresu do E-Doręczeń), przy kolejnej zmianie we wniosku CEIDG-1, opcja aktualizacji już się nie pojawi.

We wniosku CEIDG można podać dane niezbędne do utworzenia adresu do E – Doręczeń, wpisać posiadany adres do bazy adresów elektronicznych lub nie wnioskować o taki adres. W tym miejscu należy zaznaczyć opcję, z której przedsiębiorca chce skorzystać, a następnie wybrać DALEJ.

W kolejnym kroku należy wskazać aktualne ubezpieczenie przedsiębiorcy; do wyboru jest ZUS, KRUS lub ubezpieczenie za granicą. Po zaznaczeniu odpowiedniej opcji należy wybrać DALEJ.

Następnym punktem jest Urząd Skarbowy. Tu należy wskazać właściwy US, w którym przedsiębiorca się rozlicza. Jeśli aktualizacja wniosku CEIDG-1 dotyczyła zmiany adresu zamieszkania, należy sprawdzić, czy zmianie nie uległ również urząd skarbowy. Dla Jednoosobowej Działalności Gospodarczej wskazujemy US, właściwy dla adresu zamieszkania przedsiębiorcy. Jeśli dane US nie uległy zmianie, wybieramy DALEJ, w przeciwnym razie najpierw aktualizujemy US.

Po przejściu na kolejną stronę pojawia się oświadczenie. Aby przejść na kolejną stronę, należy zaznaczyć: Tak, składam oświadczenie, a następnie wybrać DALEJ.

Kolejnym etapem aktualizacji wniosku jest potwierdzenie Urzędu Skarbowego odbierającego wniosek. Urząd ten jest wskazany odgórnie i nie podlega edycji.

Po przejściu na kolejną stronę pojawi się podsumowanie z informacjami, w jaki sposób wysłać wniosek.

Ostatnim etapem będzie już samo podpisanie wniosku, oraz wysłanie.

d. Zmiana biura rachunkowego

Informację o zmianie biura rachunkowego należy niezwłocznie wskazać we wniosku CEiDG-1.
W tym miejscu zmianie może ulec nie tylko podmiot prowadzący dokumentację rachunkową, ale również adres przechowywania dokumentacji rachunkowej.

Dokonując zmiany biura rachunkowego, w części Podatki zaznaczamy: Dokumentacja rachunkowa – podmiot prowadzący oraz Adres przechowywania dokumentacji rachunkowej. Następnie wybieramy DALEJ.

W kolejnym kroku pojawi się okno, w którym zaznaczamy Biuro rachunkowe, jako podmiot prowadzący dokumentację rachunkową, a także wskazujemy Nazwę oraz NIP biura. Następnie wybieramy DALEJ.

Jeśli Adres przechowywania dokumentacji rachunkowej również uległ zmianie, w kolejnym oknie pojawi się opcja Dodania nowego adresu. Następnie zaznaczamy checkbox z adresem, który został wprowadzony i przechodzimy DALEJ.

Po wybraniu opcji Dalej dochodzimy do części, w której jest możliwość wskazania adresu do E-Doręczeń.

Przedsiębiorcy, którzy zarejestrowali działalność w CEIDG przed 1 stycznia 2025 roku, a chcą dokonać zmiany we wpisie po 30 czerwca 2025 roku, będą musieli podać adres do e-Doręczeń.

Dla firm rejestrujących się w CEIDG od 1 stycznia 2025 roku, wskazanie adresu do e-Doręczeń jest obowiązkowe już z poziomu wypełnianego wniosku o rejestrację działalności .

Przedsiębiorca, który dokonał już zmiany tych danych ( zmiany kodów PKD, wskazania adresu do E-Doręczeń), przy kolejnej zmianie we wniosku CEIDG-1, opcja aktualizacji już się nie pojawi.

We wniosku CEIDG można podać dane niezbędne do utworzenia adresu do E – Doręczeń, wpisać posiadany adres do bazy adresów elektronicznych lub nie wnioskować o taki adres. W tym miejscu należy zaznaczyć opcję, z której przedsiębiorca chce skorzystać, a następnie wybrać DALEJ.

W kolejnym kroku należy wskazać aktualne ubezpieczenie przedsiębiorcy; do wyboru jest ZUS, KRUS lub ubezpieczenie za granicą. Po zaznaczeniu odpowiedniej opcji należy wybrać DALEJ.

Następnym punktem jest Urząd Skarbowy. Tu należy wskazać właściwy US, w którym przedsiębiorca się rozlicza. Dla Jednoosobowej Działalności Gospodarczej wskazujemy US, właściwy dla adresu zamieszkania przedsiębiorcy. Jeśli dane US nie uległy zmianie, wybieramy DALEJ, w przeciwnym razie najpierw aktualizujemy US.

Po przejściu na kolejną stronę pojawia się oświadczenie. Aby przejść na kolejną stronę, należy zaznaczyć: Tak, składam oświadczenie, a następnie wybrać DALEJ.

Kolejnym etapem aktualizacji wniosku jest potwierdzenie Urzędu Skarbowego odbierającego wniosek. Urząd ten jest wskazany odgórnie i nie podlega edycji.

Po przejściu na kolejną stronę pojawi się podsumowanie z informacjami, w jaki sposób wysłać wniosek.

Ostatnim etapem będzie już samo podpisanie wniosku, oraz wysłanie.

e. Zmiana rachunku bankowego

Dokonując zmiany/likwidacji rachunku bankowego, w części Pozostałe informacje zaznaczamy: Rachunki bankowe. Następnie wybieramy DALEJ.

  • Likwidacja firmowego rachunku bankowego

Chcąc zlikwidować firmowy rachunek bankowy zaznaczamy pierwszy checkbox,, a następnie DALEJ.

W kolejnym kroku wprowadzamy rachunek bankowy, który ulega likwidacji, wybieramy DALEJ.

Uzupełniamy dane dotyczące rachunku; w przypadku polskiego rachunku należy podać numer zgodny z systemem IBAN pozostawiając domyślnie zaznaczoną opcję Tak.

Następnie wybieramy ZAPISZ.

Po wybraniu opcji Dalej dochodzimy do części, w której jest możliwość wskazania adresu do E- Doręczeń.

Przedsiębiorcy, którzy zarejestrowali działalność w CEIDG przed 1 stycznia 2025 roku, a chcą dokonać zmiany we wpisie po 30 czerwca 2025 roku, będą musieli podać adres do e-Doręczeń.

Dla firm rejestrujących się w CEIDG od 1 stycznia 2025 roku, wskazanie adresu do e-Doręczeń jest obowiązkowe już z poziomu wypełnianego wniosku o rejestrację działalności .

Przedsiębiorca, który dokonał już zmiany tych danych ( zmiany kodów PKD, wskazania adresu do E-Doręczeń), przy kolejnej zmianie we wniosku CEIDG-1, opcja aktualizacji już się nie pojawi.

We wniosku CEIDG można podać dane niezbędne do utworzenia adresu do E – Doręczeń, wpisać posiadany adres do bazy adresów elektronicznych lub nie wnioskować o taki adres. W tym miejscu należy zaznaczyć opcję, z której przedsiębiorca chce skorzystać, a następnie wybrać DALEJ.

W kolejnym kroku należy wskazać aktualne ubezpieczenie przedsiębiorcy; do wyboru jest ZUS, KRUS lub ubezpieczenie za granicą. Po zaznaczeniu odpowiedniej opcji należy wybrać DALEJ.

Następnym punktem jest Urząd Skarbowy. Tu należy wskazać właściwy US, w którym przedsiębiorca się rozlicza. Dla Jednoosobowej Działalności Gospodarczej wskazujemy US, właściwy dla adresu zamieszkania przedsiębiorcy. Jeśli dane US nie uległy zmianie, wybieramy DALEJ, w przeciwnym razie najpierw aktualizujemy US.

Po przejściu na kolejną stronę pojawia się oświadczenie. Aby przejść na kolejną stronę, należy zaznaczyć: Tak, składam oświadczenie, a następnie wybrać DALEJ.

Kolejnym etapem aktualizacji wniosku jest potwierdzenie Urzędu Skarbowego odbierającego wniosek. Urząd ten jest wskazany odgórnie i nie podlega edycji.

Po przejściu na kolejną stronę pojawi się podsumowanie z informacjami, w jaki sposób wysłać wniosek.

Ostatnim etapem będzie już samo podpisanie wniosku, oraz wysłanie.

  • Dodanie nowego firmowego rachunku bankowego

Chcąc dodać nowy firmowy rachunek bankowy zaznaczamy drugi checkbox, a następnie DALEJ.

W kolejnym kroku wprowadzamy nowy rachunek bankowy, wybieramy DALEJ.

Uzupełniamy dane dotyczące rachunku; w przypadku polskiego rachunku należy podać numer zgodny z systemem IBAN pozostawiając domyślnie zaznaczoną opcję Tak.

Następnie wybieramy ZAPISZ.

Po wybraniu opcji Dalej dochodzimy do części, w której jest możliwość wskazania adresu do E- Doręczeń.

Przedsiębiorcy, którzy zarejestrowali działalność w CEIDG przed 1 stycznia 2025 roku, a chcą dokonać zmiany we wpisie po 30 czerwca 2025 roku, będą musieli podać adres do e-Doręczeń.

Dla firm rejestrujących się w CEIDG od 1 stycznia 2025 roku, wskazanie adresu do e-Doręczeń jest obowiązkowe już z poziomu wypełnianego wniosku o rejestrację działalności .

Przedsiębiorca, który dokonał już zmiany tych danych ( zmiany kodów PKD, wskazania adresu do E-Doręczeń), przy kolejnej zmianie we wniosku CEIDG-1, opcja aktualizacji już się nie pojawi.

We wniosku CEIDG można podać dane niezbędne do utworzenia adresu do E – Doręczeń, wpisać posiadany adres do bazy adresów elektronicznych lub nie wnioskować o taki adres. W tym miejscu należy zaznaczyć opcję, z której przedsiębiorca chce skorzystać, a następnie wybrać DALEJ.

W kolejnym kroku należy wskazać aktualne ubezpieczenie przedsiębiorcy; do wyboru jest ZUS, KRUS lub ubezpieczenie za granicą. Po zaznaczeniu odpowiedniej opcji należy wybrać DALEJ.

Następnym punktem jest Urząd Skarbowy. Tu należy wskazać właściwy US, w którym przedsiębiorca się rozlicza. Dla Jednoosobowej Działalności Gospodarczej wskazujemy US, właściwy dla adresu zamieszkania przedsiębiorcy. Jeśli dane US nie uległy zmianie, wybieramy DALEJ, w przeciwnym razie najpierw aktualizujemy US.

Po przejściu na kolejną stronę pojawia się oświadczenie. Aby przejść na kolejną stronę, należy zaznaczyć: Tak, składam oświadczenie, a następnie wybrać DALEJ.

Kolejnym etapem aktualizacji wniosku jest potwierdzenie Urzędu Skarbowego odbierającego wniosek. Urząd ten jest wskazany odgórnie i nie podlega edycji.

Po przejściu na kolejną stronę pojawi się podsumowanie z informacjami, w jaki sposób wysłać wniosek.

Ostatnim etapem będzie już samo podpisanie wniosku, oraz wysłanie.

  • Wyznaczenie firmowego rachunku do zwrotu podatku

Zwrot podatku VAT może zostać dokonany tylko na rachunek w banku mającym siedzibę w Polsce.
Chcąc wskazać firmowy rachunek bankowy do zwrotu podatku zaznaczamy trzeci checkbox, a następnie DALEJ.

W kolejnym kroku wprowadzamy rachunek bankowy, następnie wybieramy DALEJ.

Uzupełniamy dane dotyczące rachunku; w przypadku polskiego rachunku należy podać numer zgodny z systemem IBAN pozostawiając domyślnie zaznaczoną opcję Tak.

Następnie wybieramy ZAPISZ.

Po wybraniu opcji Dalej dochodzimy do części, w której jest możliwość wskazania adresu do E- Doręczeń.

Przedsiębiorcy, którzy zarejestrowali działalność w CEIDG przed 1 stycznia 2025 roku, a chcą dokonać zmiany we wpisie po 30 czerwca 2025 roku, będą musieli podać adres do e-Doręczeń.

Dla firm rejestrujących się w CEIDG od 1 stycznia 2025 roku, wskazanie adresu do e-Doręczeń jest obowiązkowe już z poziomu wypełnianego wniosku o rejestrację działalności .

Przedsiębiorca, który dokonał już zmiany tych danych ( zmiany kodów PKD, wskazania adresu do E-Doręczeń), przy kolejnej zmianie we wniosku CEIDG-1, opcja aktualizacji już się nie pojawi.

We wniosku CEIDG można podać dane niezbędne do utworzenia adresu do E – Doręczeń, wpisać posiadany adres do bazy adresów elektronicznych lub nie wnioskować o taki adres. W tym miejscu należy zaznaczyć opcję, z której przedsiębiorca chce skorzystać, a następnie wybrać DALEJ.

W kolejnym kroku należy wskazać aktualne ubezpieczenie przedsiębiorcy; do wyboru jest ZUS, KRUS lub ubezpieczenie za granicą. Po zaznaczeniu odpowiedniej opcji należy wybrać DALEJ.

Następnym punktem jest Urząd Skarbowy. Tu należy wskazać właściwy US, w którym przedsiębiorca się rozlicza. Dla Jednoosobowej Działalności Gospodarczej wskazujemy US, właściwy dla adresu zamieszkania przedsiębiorcy. Jeśli dane US nie uległy zmianie, wybieramy DALEJ, w przeciwnym razie najpierw aktualizujemy US.

Po przejściu na kolejną stronę pojawia się oświadczenie. Aby przejść na kolejną stronę, należy zaznaczyć: Tak, składam oświadczenie, a następnie wybrać DALEJ.

Kolejnym etapem aktualizacji wniosku jest potwierdzenie Urzędu Skarbowego odbierającego wniosek. Urząd ten jest wskazany odgórnie i nie podlega edycji.

Po przejściu na kolejną stronę pojawi się podsumowanie z informacjami, w jaki sposób wysłać wniosek.

Ostatnim etapem będzie już samo podpisanie wniosku, oraz wysłanie.

  • Rezygnacja lub dodanie nowego osobistego rachunku bankowego

Chcąc dodać lub usunąć osobisty rachunek bankowy zaznaczamy czwarty checkbox. Następnie wskazujemy czy zmiana dotyczy: dodania, czy usunięcia osobistego rachunku bankowego, wybieramy DALEJ.

Dla obu opcji proces wskazania osobistego rachunku bankowego przebiega identycznie. Uzupełniamy dane dotyczące rachunku; w przypadku polskiego rachunku należy podać numer zgodny z systemem IBAN pozostawiając domyślnie zaznaczoną opcję Tak.

Następnie wybieramy Dalej.

Po wybraniu opcji Dalej dochodzimy do części, w której jest możliwość wskazania adresu do E- Doręczeń.

Przedsiębiorcy, którzy zarejestrowali działalność w CEIDG przed 1 stycznia 2025 roku, a chcą dokonać zmiany we wpisie po 30 czerwca 2025 roku, będą musieli podać adres do e-Doręczeń.

Dla firm rejestrujących się w CEIDG od 1 stycznia 2025 roku, wskazanie adresu do e-Doręczeń jest obowiązkowe już z poziomu wypełnianego wniosku o rejestrację działalności .

Przedsiębiorca, który dokonał już zmiany tych danych ( zmiany kodów PKD, wskazania adresu do E-Doręczeń), przy kolejnej zmianie we wniosku CEIDG-1, opcja aktualizacji już się nie pojawi.

We wniosku CEIDG można podać dane niezbędne do utworzenia adresu do E – Doręczeń, wpisać posiadany adres do bazy adresów elektronicznych lub nie wnioskować o taki adres. W tym miejscu należy zaznaczyć opcję, z której przedsiębiorca chce skorzystać, a następnie wybrać DALEJ.

W kolejnym kroku należy wskazać aktualne ubezpieczenie przedsiębiorcy; do wyboru jest ZUS, KRUS lub ubezpieczenie za granicą. Po zaznaczeniu odpowiedniej opcji należy wybrać DALEJ.

Następnym punktem jest Urząd Skarbowy. Tu należy wskazać właściwy US, w którym przedsiębiorca się rozlicza. Dla Jednoosobowej Działalności Gospodarczej wskazujemy US, właściwy dla adresu zamieszkania przedsiębiorcy. Jeśli dane US nie uległy zmianie, wybieramy DALEJ, w przeciwnym razie najpierw aktualizujemy US.

Po przejściu na kolejną stronę pojawia się oświadczenie. Aby przejść na kolejną stronę, należy zaznaczyć: Tak, składam oświadczenie, a następnie wybrać DALEJ.

Kolejnym etapem aktualizacji wniosku jest potwierdzenie Urzędu Skarbowego odbierającego wniosek. Urząd ten jest wskazany odgórnie i nie podlega edycji.

Po przejściu na kolejną stronę pojawi się podsumowanie z informacjami, w jaki sposób wysłać wniosek.

Ostatnim etapem będzie już samo podpisanie wniosku, oraz wysłanie.

f. Aktualizacja danych spółki

Dokonując zmiany w danych spółki, w części Dane firmy zaznaczamy: Informacja o spółkach cywilnych i formie prowadzenia działalności. Następnie wybieramy DALEJ.

W kolejnym kroku zaznaczamy czy chcemy dodać informację o nowej spółce, czy podać informację o formie prowadzenia działalności.

Po wybraniu opcji: Chcę dodać informację o nowej spółce cywilnej, której jestem wspólnikiem, przechodzimy DALEJ.

W kolejnym kroku wprowadzamy dane spółki.


Po wybraniu opcji: Chcę podać informację o formie prowadzenia działalności przechodzimy DALEJ.

Następnie wskazujemy formę prowadzenia działalności i przechodzimy DALEJ.

Więcej informacji w artykule.

Po wybraniu opcji Dalej dochodzimy do części, w której jest możliwość wskazania adresu do E- Doręczeń.

Przedsiębiorcy, którzy zarejestrowali działalność w CEIDG przed 1 stycznia 2025 roku, a chcą dokonać zmiany we wpisie po 30 czerwca 2025 roku, będą musieli podać adres do e-Doręczeń.

Dla firm rejestrujących się w CEIDG od 1 stycznia 2025 roku, wskazanie adresu do e-Doręczeń jest obowiązkowe już z poziomu wypełnianego wniosku o rejestrację działalności .

Przedsiębiorca, który dokonał już zmiany tych danych ( zmiany kodów PKD, wskazania adresu do E-Doręczeń), przy kolejnej zmianie we wniosku CEIDG-1, opcja aktualizacji już się nie pojawi.

We wniosku CEIDG można podać dane niezbędne do utworzenia adresu do E – Doręczeń, wpisać posiadany adres do bazy adresów elektronicznych lub nie wnioskować o taki adres. W tym miejscu należy zaznaczyć opcję, z której przedsiębiorca chce skorzystać, a następnie wybrać DALEJ.

W kolejnym kroku należy wskazać aktualne ubezpieczenie przedsiębiorcy; do wyboru jest ZUS, KRUS lub ubezpieczenie za granicą. Po zaznaczeniu odpowiedniej opcji należy wybrać DALEJ.

Następnym punktem jest Urząd Skarbowy. Tu należy wskazać właściwy US, w którym przedsiębiorca się rozlicza. Dla Jednoosobowej Działalności Gospodarczej wskazujemy US, właściwy dla adresu zamieszkania przedsiębiorcy. Jeśli dane US nie uległy zmianie, wybieramy DALEJ, w przeciwnym razie najpierw aktualizujemy US.

Po przejściu na kolejną stronę pojawia się oświadczenie. Aby przejść na kolejną stronę, należy zaznaczyć: Tak, składam oświadczenie, a następnie wybrać DALEJ.

Kolejnym etapem aktualizacji wniosku jest potwierdzenie Urzędu Skarbowego odbierającego wniosek. Urząd ten jest wskazany odgórnie i nie podlega edycji.

Po przejściu na kolejną stronę pojawi się podsumowanie z informacjami, w jaki sposób wysłać wniosek.

Ostatnim etapem będzie już samo podpisanie wniosku, oraz wysłanie.

g. Zawieszenie działalności gospodarczej

Urząd miasta lub gminy po otrzymaniu wniosku CEIDG-1 zawierającego informację o zawieszeniu działalności gospodarczej przekazuje wszystkie wiadomości do odpowiednich instytucji.

Działalność gospodarczą można zawiesić na dowolny okres (również bezterminowo), ale nie krótszy niż 30 dni. Jeśli przedsiębiorca wskaże we wniosku CEIDG-1 okres krótszy niż 30 dni, to wtedy zawieszenie nie będzie skuteczne. Wyjątkiem jest miesiąc luty, który ma 28 lub 29 dni, wówczas zawieszenie na cały miesiąc luty będzie uznane za zawieszenie skuteczne.

Prawo do zawieszenia działalności gospodarczej ma przedsiębiorca niezatrudniający pracowników. Mianem pracownika określone są osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę. Oznacza to, że prawo do zawieszenia przysługuje również przedsiębiorcom zatrudniającym osoby na podstawie umów cywilno- prawnych, o ile nie będą one wykonywać usług w ramach tych umów podczas okresu zawieszenia.

W celu zawieszenia działalności gospodarczej, na powyższym formularzu zaznaczamy: Chcę zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej.

Data rozpoczęcia zawieszenia podana na wniosku może być wcześniejsza, taka sama bądź późniejsza od daty złożenia wniosku do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

Data wznowienia działalności jest to pole nieobowiązkowe, jednakże jeśli przedsiębiorca wie dokładnie kiedy wznowi działalność, datę wznowienia może wskazać przy zawieszeniu działalności. Wówczas, zgodnie z wprowadzoną datą, działalność zostanie automatycznie wznowiona, bez konieczności aktualizacji wniosku CEIDG-1.

Data powstania zmiany to data, od której zgłoszone dane uległy zmianie. Wskazana data musi być późniejsza lub równa dacie rozpoczęcia działalności oraz wcześniejsza, lub równa bieżącej dacie.

Następnie wybieramy DALEJ.

Po wybraniu opcji Dalej dochodzimy do części, w której jest możliwość wskazania adresu do E- Doręczeń.

Przedsiębiorcy, którzy zarejestrowali działalność w CEIDG przed 1 stycznia 2025 roku, a chcą dokonać zmiany we wpisie po 30 czerwca 2025 roku, będą musieli podać adres do e-Doręczeń.

Dla firm rejestrujących się w CEIDG od 1 stycznia 2025 roku, wskazanie adresu do e-Doręczeń jest obowiązkowe już z poziomu wypełnianego wniosku o rejestrację działalności .

Przedsiębiorca, który dokonał już zmiany tych danych ( zmiany kodów PKD, wskazania adresu do E-Doręczeń), przy kolejnej zmianie we wniosku CEIDG-1, opcja aktualizacji już się nie pojawi.

We wniosku CEIDG można podać dane niezbędne do utworzenia adresu do E – Doręczeń, wpisać posiadany adres do bazy adresów elektronicznych lub nie wnioskować o taki adres. W tym miejscu należy zaznaczyć opcję, z której przedsiębiorca chce skorzystać, a następnie wybrać DALEJ.

W kolejnym kroku należy wskazać aktualne ubezpieczenie przedsiębiorcy; do wyboru jest ZUS, KRUS lub ubezpieczenie za granicą. Po zaznaczeniu odpowiedniej opcji należy wybrać DALEJ.

Następnym punktem jest Urząd Skarbowy. Tu należy wskazać właściwy US, w którym przedsiębiorca się rozlicza. Dla Jednoosobowej Działalności Gospodarczej wskazujemy US, właściwy dla adresu zamieszkania przedsiębiorcy. Jeśli dane US nie uległy zmianie, wybieramy DALEJ, w przeciwnym razie najpierw aktualizujemy US.

Po przejściu na kolejną stronę pojawia się oświadczenie. Aby przejść na kolejną stronę, należy zaznaczyć: Tak, składam oświadczenie, a następnie wybrać DALEJ.

Kolejnym etapem aktualizacji wniosku jest potwierdzenie Urzędu Skarbowego odbierającego wniosek. Urząd ten jest wskazany odgórnie i nie podlega edycji.

Po przejściu na kolejną stronę pojawi się podsumowanie z informacjami, w jaki sposób wysłać wniosek.

Ostatnim etapem będzie już samo podpisanie wniosku, oraz wysłanie.

h. Wznowienie działalności

Działalność gospodarczą można wznowić w dowolnym momencie.
Przedsiębiorca, który na wniosku informującym o zawieszeniu nie podał daty wznowienia, składa wniosek CEIDG-1 o wznowienie. Oświadcza w nim od kiedy chce wznowić lub wznowił jednoosobową działalność gospodarczą. Ustawodawca nie określił terminu na złożenie takiego wniosku.

W przypadku wznowienia działalności jednoosobowej wystarczy wskazanie daty wznowienia na wniosku CEIDG-1, informacji nie trzeba dodatkowo zgłaszać w US.
Kwestia ZUS została omówiona tutaj.

W celu wznowienia działalności gospodarczej, na formularzu zaznaczamy: Chcę wznowić wykonywanie działalności gospodarczej.

Wskazujemy datę wznowienia działalności. Jeśli nie chcemy edytować danych wpisu, zaznaczamy NIE.

Data powstania zmiany to data, od której zgłoszone dane uległy zmianie. Wskazana data musi być późniejsza lub równa dacie rozpoczęcia działalności oraz wcześniejsza, lub równa bieżącej dacie.

Następnie wybieramy DALEJ.

Po wybraniu opcji Dalej dochodzimy do części, w której jest możliwość wskazania adresu do E- Doręczeń.

Przedsiębiorcy, którzy zarejestrowali działalność w CEIDG przed 1 stycznia 2025 roku, a chcą dokonać zmiany we wpisie po 30 czerwca 2025 roku, będą musieli podać adres do e-Doręczeń.

Dla firm rejestrujących się w CEIDG od 1 stycznia 2025 roku, wskazanie adresu do e-Doręczeń jest obowiązkowe już z poziomu wypełnianego wniosku o rejestrację działalności .

Przedsiębiorca, który dokonał już zmiany tych danych ( zmiany kodów PKD, wskazania adresu do E-Doręczeń), przy kolejnej zmianie we wniosku CEIDG-1, opcja aktualizacji już się nie pojawi.

We wniosku CEIDG można podać dane niezbędne do utworzenia adresu do E – Doręczeń, wpisać posiadany adres do bazy adresów elektronicznych lub nie wnioskować o taki adres. W tym miejscu należy zaznaczyć opcję, z której przedsiębiorca chce skorzystać, a następnie wybrać DALEJ.

W kolejnym kroku należy wskazać aktualne ubezpieczenie przedsiębiorcy; do wyboru jest ZUS, KRUS lub ubezpieczenie za granicą. Po zaznaczeniu odpowiedniej opcji należy wybrać DALEJ.

W kolejnym kroku zaznaczamy odpowiednie opcje. Przy wznowieniu działalności należy wybrać: Jestem osobą ubezpieczoną, opłacam składki lub wznawiam działalność.
Po zaznaczeniu właściwych punktów wybieramy DALEJ.

W zależności od wybranych opcji, w kolejnych krokach pojawią się dane do uzupełnienia.

Następnym punktem jest Urząd Skarbowy. Tu należy wskazać właściwy US, w którym przedsiębiorca się rozlicza. Dla Jednoosobowej Działalności Gospodarczej wskazujemy US, właściwy dla adresu zamieszkania przedsiębiorcy. Jeśli dane US nie uległy zmianie, wybieramy DALEJ, w przeciwnym razie najpierw aktualizujemy US.

Po przejściu na kolejną stronę pojawia się oświadczenie. Aby przejść na kolejną stronę, należy zaznaczyć: Tak, składam oświadczenie, a następnie wybrać DALEJ.

Kolejnym etapem aktualizacji wniosku jest potwierdzenie Urzędu Skarbowego odbierającego wniosek. Urząd ten jest wskazany odgórnie i nie podlega edycji.

Po przejściu na kolejną stronę pojawi się podsumowanie z informacjami, w jaki sposób wysłać wniosek.

Ostatnim etapem będzie już samo podpisanie wniosku oraz wysłanie.

i. Likwidacja działalności gospodarczej

Likwidację działalności gospodarczej należy zgłosić na formularzu CEIDG-1, w terminie 7 dni od momentu zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej.

Dowiedz się, z czym jeszcze wiążę się likwidacja firmy, przeczytaj artykuł.

Wypełniając wniosek CEIDG-1, w części dotyczącej Zmiany wpisu w CEIDG należy zaznaczyć: Chcę trwale zakończyć wykonywanie działalności gospodarczej. Jeśli nie będziemy zmieniać danych we wpisie, przy Edycji danych wpisu zaznaczamy NIE. Następnie wybieramy DALEJ.

Zgłoszenie zakończenia wykonywania działalności na formularzu CEIDG-1 jest równocześnie wnioskiem o wykreślenie wpisu z CEIDG. Dlatego też w kolejnym kroku należy wskazać powód, dla którego następuje likwidacja działalności, a także datę zaprzestania wykonywania działalności. Wskazana data musi być późniejsza lub równa dacie rozpoczęcia działalności oraz wcześniejsza, lub równa bieżącej dacie. Następnie wybieramy DALEJ.

W kolejnym kroku należy wskazać aktualne ubezpieczenie przedsiębiorcy; do wyboru jest ZUS, KRUS lub ubezpieczenie za granicą. Po zaznaczeniu odpowiedniej opcji należy wybrać DALEJ.

Po przejściu na kolejną stronę, w przypadku wyboru ZUS, pojawia się informacja o Wyrejestrowaniu z ubezpieczeń ZUS. Aby przejść na kolejną stronę, należy wybrać DALEJ.

Następnym punktem jest Urząd Skarbowy. Tu należy wskazać właściwy US, w którym przedsiębiorca się rozlicza. Dla Jednoosobowej Działalności Gospodarczej wskazujemy US, właściwy dla adresu zamieszkania przedsiębiorcy. Jeśli dane US nie uległy zmianie, wybieramy DALEJ, w przeciwnym razie najpierw aktualizujemy US.

Po przejściu na kolejną stronę, w przypadku przedsiębiorcy będącego czynnym podatnikiem VAT, pojawia się informacja o czynnościach, jakie należy wykonać względem Urzędu Skarbowego. Aby przejść na kolejną stronę, należy wybrać DALEJ.

Kolejnym etapem aktualizacji wniosku jest potwierdzenie Urzędu Skarbowego odbierającego wniosek. Urząd ten jest wskazany odgórnie i nie podlega edycji.

Po przejściu na kolejną stronę pojawi się podsumowanie z informacjami, w jaki sposób wysłać wniosek.

Ostatnim etapem będzie już samo podpisanie wniosku oraz wysłanie.

Autor: Irena Kokusz-Malina – ifirma.pl

Jeśli informacji jakich szukasz nie znalazłeś w naszej bazie wiedzy - zadzwoń do nas 71 769 55 15 lub porozmawiaj z konsultantem na czacie . Możesz też napisać maila na bok@ifirma.pl. BOK jest czynne od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 – 20:00.
Nie musisz czytać pomocy
Nie tylko kawa jest 2w1

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie

Ułatwienia dla e‑commerce

Wygodne integracje
Wygodne integracje

Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

Sprawdź wszystkie integracje →

Wygodne integracje
Płatności w jednym miejscu

ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

Wygodne integracje
Łatwe generowanie faktur

Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

allegro integracja ecommerce
woocommerce integracja ecommerce
shoper integracja ecommerce
prestashop integracja ecommerce
shoplo integracja ecommerce
magento integracja ecommerce