Wniosek CEIDG-1 służy zarówno do rejestracji działalności, jak również aktualizacji danych.
Obowiązkiem przedsiębiorcy jest pilnowanie, aby dane we wniosku zawsze były zgodne ze stanem faktycznym, w związku z tym urzędy powinny być na bieżąco informowane o zmianach dotyczących jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG).
Aktualizację wniosku CEIDG-1 należy złożyć w terminie 7 dni od momentu powstania zmiany danych. Uaktualnienie nastąpi nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu wniosku do CEIDG.
Informacje o zmianach zgłoszonych na wniosku CEIDG-1 są automatycznie przekazywane do US, ZUS oraz GUS.
Każdorazowa aktualizacja wniosku CEIDG-1 jest bezpłatna.
Pierwszym krokiem jest przejście na stronę biznes.gov.pl, następnie wybieramy opcję ZMIEŃ DANE W CEIDG.
Następnie należy dokonać logowania poprzez konto przedsiębiorcy lub profil zaufany, czy bankowość elektroniczną. Strona umożliwia również inne możliwości logowania takie jak logowanie przez aplikację mObywatel lub e-Dowód, jednak nie będzie wtedy możliwości wysyłki elektronicznie wniosku.
W kolejnym kroku wybieramy konkretną formę logowania.
Przy aktualizacji danych w CEIDG, jeśli przedsiębiorca już się poprzednio na stronie rejestrował ma do wyboru profil ze wstępnie uzupełnionymi danymi.
W kolejnej części Użytkownik otrzyma spis ważnych informacji, z którymi należy się zapoznać i przejść DALEJ.
Wybraną formę opodatkowania można zmienić, aktualizując wniosek CEIDG-1.
Termin na złożenie takiej aktualizacji jest do 20 dnia miesiąca następnego po miesiącu, w którym osiągnęliśmy pierwszy przychód w nowym roku podatkowym. Wyjątkiem jest grudzień — jeśli pierwsze zarobki z firmy uzyskamy w grudniu, wtedy czas na zmianę formy opodatkowania mamy do 31 grudnia danego roku, a nie w kolejnym miesiącu (20 stycznia).
Więcej informacji w artykule: Zmiana formy opodatkowania – wszystko, co musisz wiedzieć w 2025
Aktualizując wniosek CEIDG-1 przedsiębiorca koniecznie musi zaznaczyć pole Chcę edytować wpis, wysłać dokumenty do ZUS lub urzędu skarbowego oraz datę zmiany, która może być datą przeszłą lub teraźniejszą.
Przy edycji wpisu w CEIDG konieczne jest również zaznaczenie odpowiednich opcji, jakie będą podlegać edycji.
Obowiązkowymi pozycjami są:
Dokonując zmiany formy opodatkowania, w części Podatki zaznaczamy: Wybór formy opodatkowania. Następnie wybieramy DALEJ.
Po wybraniu opcji Dalej dochodzimy do części, w której jest możliwość wskazania adresu do E- Doręczeń. We wniosku CEIDG można podać dane niezbędne do utworzenia adresu do E – Doręczeń, wpisać posiadany adres do bazy adresów elektronicznych lub nie wnioskować o taki adres. W tym miejscu należy zaznaczyć opcję, z której przedsiębiorca chce skorzystać, a następnie wybrać DALEJ.
W kolejnym kroku należy wskazać aktualne ubezpieczenie przedsiębiorcy; do wyboru jest ZUS, KRUS lub ubezpieczenie za granicą. Po zaznaczeniu odpowiedniej opcji należy wybrać DALEJ.
Następnym punktem jest Urząd Skarbowy. Tu należy wskazać właściwy US w którym przedsiębiorca się rozlicza. Dla Jednoosobowej Działalności Gospodarczej wskazujemy US, właściwy dla adresu zamieszkania przedsiębiorcy. Jeśli dane US nie uległy zmianie, wybieramy DALEJ, w przeciwnym razie najpierw aktualizujemy US.
W kolejnym kroku dochodzimy do części, w której jest możliwość wskazania formy opodatkowania. Przy wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wskazujemy tylko formę opodatkowania bez stawki ryczałtu. Po zaznaczeniu odpowiedniej opcji przechodzimy DALEJ.
Po przejściu na kolejną stronę pojawia się oświadczenie. Aby przejść na kolejną stronę należy zaznaczyć: Tak, składam oświadczenie, a następnie wybrać DALEJ.
Kolejnym etapem aktualizacji wniosku jest potwierdzenie Urzędu Skarbowego odbierającego wniosek. Urząd ten jest wskazany odgórnie i nie podlega edycji.
Po przejściu na kolejną stronę pojawi się podsumowanie z informacjami, w jaki sposób wysłać wniosek.
Ostatnim etapem będzie już samo podpisanie wniosku, oraz wysłanie.
Autor: Irena Kokusz-Malina – ifirma.pl
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.