E-urząd – wnioski przydatne dla przedsiębiorcy oraz informacje o wpłatach

|
ID: 778305383
|
|

W e-Urzędzie Skarbowym (e-US) można sporządzić i wysłać różne wnioski online.
W artykule zostaną przedstawione instrukcje dotyczące wniosków, które najczęściej wypełniają przedsiębiorcy oraz zostanie zobrazowana ścieżka pobierania danych o dokonanych wpłatach na podatek dochodowy – niezbędnych danych do sporządzenia zeznania rocznego.

 

W celu wypełnienia wniosków należy zalogować się do e-US za pomocą Login.gov.pl (profil zaufany, e-dowód lub bankowość elektroniczna) lub aplikacji mObywatel.


 

Jeśli chcemy tylko uzyskać informacje potrzebne do zeznania rocznego można zalogować się w dowolny sposób, nawet poprzez swoje dane podatkowe.

Instrukcja logowania znajduje się tutaj.

1. Czynny żal

Po zalogowaniu się do e-US wybieramy zakładkę Dokumenty → Złóż dokument i następnie z listy Czynny żal.


 

Po wybraniu wniosku automatycznie pojawią się do wypełnienia poniższe pola:


 

Po kliknięciu na + Dodaj przy dwóch pierwszych opcjach pojawi się możliwość wypełnienia swoich danych (zostaną pobrane automatycznie).

Po wybraniu przycisku +Dodaj przy opcji Informacje o zawiadomieniu otrzymujemy poniższe pola do wypełnienia:


 

W opisie wprowadzamy informację np. o opóźnieniu w złożeniu deklaracji.

Jeśli wystąpiła kwota do zapłaty – oznaczamy czy została już opłacona czy jeszcze nie. Jeżeli nie pojawia się podatek do zapłaty – zaznaczamy “nie dotyczy”.

Po wypełnieniu i zapisaniu wniosku można go jeszcze sprawdzić (Podgląd) i następnie zaakceptować i wysłać.


 

Kiedy przedsiębiorca powinien złożyć pismo czynny żal zostało omówione tutaj.

Przekazane do US wnioski oraz ich potwierdzenie złożenia (UPO – Urzędowe Potwierdzenie Odbioru) znajdziemy w e-US w zakładce Dokumenty → Dokumenty wysłane.

2. Wniosek o stwierdzenie nadpłaty. Wniosek o zaliczenie nadpłaty lub zwrotu podatku na poczet innych zobowiązań. Wyjaśnienie przeznaczenia wpłaty.

Po zalogowaniu się do e-US wybieramy zakładkę Dokumenty → Złóż dokument i następnie z listy Wniosek o stwierdzenie nadpłaty/ Wniosek o zaliczenie nadpłaty lub zwrotu podatku na poczet innych zobowiązań/ Wyjaśnienie przeznaczenia wpłaty.


 

W każdym wniosku najpierw uzupełniamy swoje dane poprzez wybranie opcji +Dodaj w pierwszym polu (dane pobierane są automatycznie). Następnie uzupełniamy informacje o wniosku poprzez wybranie +Dodaj przy drugim polu.


 

Wniosek o stwierdzenie nadpłaty składamy w przypadku korekty deklaracji (jeśli po korekcie pojawia się nadpłata). Wygląda on następująco:


 

Więcej informacji na temat wniosku można znaleźć tutaj.

Jeśli nadpłata ma być zaliczona na poczet innej należności zalecane jest wpisanie tego w uzasadnieniu oraz obowiązkowo należy również wypełnić i wysłać wniosek o zaliczenie nadpłaty lub zwrotu na poczet innych zobowiązań. Widok wniosku dostępny poniżej:


 

Wyjaśnienie przeznaczenia wpłaty – należy złożyć jeśli wpłaty były wykonane ze złym tytułem (np. zamiast pit-5 podano pit5L lub pit-28, zamiast PIT podano VAT, zamiast m07r2022 podano m05r2022). Wniosek widoczny poniżej:


 

Przekazane do US wnioski oraz ich potwierdzenie złożenia (UPO – Urzędowe Potwierdzenie Odbioru) znajdziemy w e-US w zakładce Dokumenty → Dokumenty wysłane.

3. Informacja o dokonanych wpłatach – dane niezbędne do rozliczenia rocznego

Po zakończeniu roku podatkowego możliwe jest zweryfikowanie informacji o dokonanych wpłatach na poczet podatku dochodowego.
Informacja o wpłaconych zaliczkach znajduje się w zakładce Usługi → Twój e-PIT.


 

Następnie trzeba wybrać Dokumenty źródłowe oraz interesujący nas rok podatkowy, tu sprawdzić część Wpłaty.

Zaliczki należne za dany rok to nie to samo co zaliczki wpłacone w ciągu roku.

Zaliczki należne, to kwoty zaliczek jakie powinny zostać wpłacone do US. Natomiast zaliczki wpłacone – to faktycznie zapłacone i te można sprawdzić właśnie w usłudze Twój e-PIT. Kwota zaliczek wpłaconych wykazywana w zeznaniu rocznym powinna się zgadzać z kwotą wykazaną w części wpłaty w portalu e- US. Czasem w trakcie roku mogą wystąpić zmiany w księgowaniu dokonywanych wpłat. Jeśli pojawiają się jakiekolwiek niezgodności należy najlepiej zaraz po ich zauważeniu wyjaśnić je ze swoim US.


 

Więcej informacji w zakresie spraw jakie można załatwić poprzez e-Urząd Skarbowy znajduje się tutaj.

 

Autor: Monika Kobylak – ifirma.pl

Jeśli informacji jakich szukasz nie znalazłeś w naszej bazie wiedzy - zadzwoń do nas 71 769 55 15 lub porozmawiaj z konsultantem na czacie . Możesz też napisać maila na bok@ifirma.pl. BOK jest czynne od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 – 20:00.
Nie tylko kawa jest 2w1
Nie tylko kawa jest 2w1

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie

Ułatwienia dla e‑commerce

Wygodne integracje
Wygodne integracje

Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

Sprawdź wszystkie integracje →

Wygodne integracje
Płatności w jednym miejscu

ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

Wygodne integracje
Łatwe generowanie faktur

Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

allegro integracja ecommerce
woocommerce integracja ecommerce
shoper integracja ecommerce
prestashop integracja ecommerce
shoplo integracja ecommerce
magento integracja ecommerce