Site icon Pomoc serwisu ifirma.pl

Pracownicy

1. Informacje ogólne

W serwisie ifirma.pl istnieje możliwość wprowadzenia trzech rodzajów umów z pracownikami: umowa- zlecenie, umowa o dzieło i umowa o pracę. Różnica między nimi polega na stopniu związania pracodawcy z pracownikiem oraz na rodzaju opłacanych składek do ZUS.

Wyróżniamy:

  1. Umowę o pracę – pracodawca i pracownik opłacają pełne składki do ZUS.
    Osoby które nie ukończyły 26 roku życia są objęte tzw. ulgą dla młodych, oznacza to, że od ich wynagrodzenia nie naliczamy podatku PIT, z wyjątkiem gdy pracownik sam wyrazi chęć jego potrącania poprzez złożenie oświadczenia lub jego zarobki ze wszystkich umów jakie posiada ( również zawarte z innym podmiotem niż pracodawca) nie przekraczają limitu I progu skali podatkowej tzn 85 528,00 zł, więcej na ten temat tutaj i tutaj.
  2. Umowę-zlecenie – rozróżniamy cztery sytuacje:
    • pracownik jest już zatrudniony u innego pracodawcy na umowę o pracę i zarabia co najmniej minimalne wynagrodzenie, w 2023 r. wynosi ono 3600 zł brutto, wówczas od umowy zlecenia przedsiębiorca opłaca tylko składkę na ubezpieczenie zdrowotne,
    • Uwaga !
      15 września 2023 r. opublikowano rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2024 roku.

      W 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę również będzie zmieniało się dwukrotnie w ciągu roku:

      1. od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 r. będzie wynosiło 4242,00 zł brutto,
      2. od 1 lipca 2024 do 31 grudnia 2024 r. będzie wynosiło 4300,00 zł brutto.

      Wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2024 roku, będzie także zmieniała się dwukrotnie:

      1. od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 r. to kwota 27,70 zł,
      2. od 1 lipca do 31 grudnia 2024 r. to kwota 28,10 zł.
    • Umowa zlecenie jest jedynym dochodem pracownika lub jest on zatrudniony u innego pracodawcy na umowę o pracę, ale zarabia mniej niż minimalne wynagrodzenie, wówczas od umowy zlecenia opłaca się składki emerytalne, rentowe, wypadkowe, zdrowotne oraz dobrowolnie można opłać składkę na ubezpieczenie chorobowe.
    • Umowa ze studentem, uczniem szkoły ponadpodstawowej lub uczniem szkoły policealnej, który nie ukończył 26 lat, przedsiębiorca nie płaci składek na ZUS ani podatku, więcej na ten temat tutaj. Mówi o tym art. 6 ust. 4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych:
      Osoby określone w ust. 1 pkt 4 nie podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, jeżeli są uczniami szkół ponadpodstawowych lub studentami, do ukończenia 26 lat.
    • Umowa z osobą, która nie ukończyła 26 lat i nie posiada statusu ucznia, czy studenta, nie jest opodatkowana PIT o ile jej zarobki ze wszystkich posiadanych umów ( także z innymi niż Zleceniodawca podmiotami) nie przekraczają limitu I progu skali podatkowej tzn 85 528,00 zł, więcej na ten temat tutaj i tutaj.
  3. Umowę o dzieło – od tej umowy nie opłaca się żadnych składek do ZUS (poza sytuacją, gdy umowa jest zawarta z własnym pracownikiem), ale możliwości zawarcia tego typu umowy są ograniczone charakterem wykonanej pracy.

 

Więcej na ten temat tutaj.

Uwaga!
Od 1 stycznia 2021r. wprowadzono obowiązek informowania ZUS na wniosku RUD (zgłoszenie umowy o dzieło) o zawarciu umowy o dzieło w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy o dzieło więcej na ten temat tutaj.

2. Wypłata wynagrodzeń pracowników

Pracodawca ustala termin wypłaty wynagrodzeń w swoim zakładzie pracy, czyli określa czy wynagrodzenie za miesiąc przepracowany jest wypłacane w miesiącu bieżącym czy w następnym.
Termin wypłaty nie może być późniejszy niż 10 dzień miesiąca następującego po miesiącu przepracowanym i taki jest domyślnie ustawiony w serwisie.
Jeżeli w firmie obowiązuje inny termin, należy go koniecznie wprowadzić wybierając w prawym górnym rogu opcję Login ➡ Konfiguracja.

Kolejno należy wybrać po lewej stronie zakładkę Pracownicy ➡ Zmień i można wybrać termin wypłaty wynagrodzenia obowiązujący w danym zakładzie pracy.

Uwaga!
Podany termin będzie decydował o tym wg jakich parametrów dotyczących np. składek ZUS serwis będzie wyliczał składniki wynagrodzenia.W trakcie generowania rachunku można niezależnie wskazać miesiąc, w którym nastąpi wypłata wynagrodzenia i tym samym zmienić użyte parametry.

W tym samym miejscu Wynagrodzenie pracowników można również wprowadzić informację o procentowej stawce ubezpieczenia wypadkowego, jeżeli firma płaci tę składkę w innej stawce niż podstawowa. Informacja jest edytowalna w pierwszym miesiącu księgowania w serwisie i w kwietniu każdego roku (jest to termin ustalania nowej stawki).

Więcej informacji na temat zmiany składki wypadkowej pracownika znajduje się tutaj.

3. Wprowadzenie danych dotyczących warunków pracy pracownika

Są dwa sposoby wprowadzenia pracownika do serwisu:

  1. Wprowadzanie pracownika ręcznie
  2. Wprowadzenie pracownika przez kwestionariusz

 

3.1. Wprowadzanie pracownika ręcznie

Pracownika można wprowadzić ręcznie do serwisu ifirma z dwóch poziomów, należy wybrać jeden z niżej wymienionych sposobów:

  • zakładka Pracownicy ➡ Lista pracowników ➡ +Dodaj pracownika
  •  

     

  • zakładka Pracownicy➡ Pulpit pracowników ➡ +Nowy pracownik
  •  


     

    Jeśli wprowadzamy do serwisu osobę, która nie jest osobą współpracującą (więcej na temat osób współpracujących można przeczytać tutaj), to wybieramy jedną z opcji np.: Żadne z powyższych relacji nie zachodzą ➡ wprowadź dane pracownika ręcznie

    i uzupełniamy dane takie jak:

     

    Po uzupełnieniu tych danych – zapisujemy.

    3.2. Wprowadzanie pracownika przez kwestionariusz

    Pracownika można wprowadzić ręcznie do serwisu ifirma z dwóch poziomów, należy wybrać jeden z niżej wymienionych sposobów:

    Jeśli wprowadzamy do serwisu osobę, która nie jest osobą współpracującą (więcej na temat osób współpracujących można przeczytać tutaj) to wybieramy jedną z opcji np.: Żadne z powyższych relacji nie zachodzą ➡ prześlij kwestionariusz osobowy.

    Pojawi się formularz wysyłanie kwestionariusza i tutaj uzupełniamy dane pracownika i podajemy jego adres e-mail, na który zostanie wysłany kwestionariusz do uzupełnienia dla pracownika. Wysłanie kwestionariusza nastąpi po wybraniu opcji zatwierdź.

    Pracownik w otrzymanej wiadomości wchodzi na link kwestionariusz osobowy i go uzupełnia. Po odesłaniu uzupełnionego przez pracownika kwestionariusza osobowego będzie on widoczny w zakładce Pracownicy ➡ Pulpit pracowników w części Kwestionariusze Osobowe, będzie podane imię i nazwisko pracownika. Jednocześnie Pracodawca zostanie poinformowany mailowo o przesłaniu kwestionariusza przez pracownika.

    Po wypełnieniu kwestionariusza przez pracownika przechodzimy do zakładki Pracownicy ➡ Lista pracowników ➡ Pulpit pracowników,

    Wybieramy imię i nazwisko pracownika, to jedyna szansa by móc pobrać kwestionariusz osobowy pracownika w formacie pdf, korzystając z opcji Pobierz kwestionariusz (PDF)

    Po zatwierdzeniu kwestionariusza, opcja pobrania kwestionariusza osobowego w formacie PDF już nie będzie dostępna.

    Kolejno uzupełniamy dane takie jak:

     

    Po uzupełnieniu tych danych – zapisujemy.

    4. Generowanie comiesięcznych rozliczeń i księgowanie kosztów

    4.1. Dodawanie umowy o pracę

    Dodanie umowy może nastąpić w serwisie w sposób następujący:

    lub

    lub

    Po wybraniu odpowiedniego rodzaju umowy należy wypełnić warunki umowy.

    W przypadku umowy o pracę:

     

    Przy umowie o pracę podajemy:

    w polu kwota wybieramy z listy:

    Po wypełnieniu wszystkich pól poprawnie zatwierdzamy.

    Uwaga!
    Bardzo istotną kwestią jest oświadczenie PIT 2, które wpływa bezpośrednio na wartość wynagrodzenia netto pracownika, przed wypłatą pierwszego wynagrodzenia należy zweryfikować czy pracownik złożył oświadczenie PIT 2 i w zależności od decyzji pracownika należy postąpić w sposób opisany w instrukcji dotyczącej PIT 2

    4.1.1. Deklaracje zgłoszeniowe pracowników zatrudnionych na umowę o pracę

    Po dodaniu pracownika do serwisu ifirma oraz przypisaniu mu umowy o pracę, można również z poziomu serwisu dokonać elektronicznego zgłoszenia pracownika do ZUS.
    W tym celu należy przejść do zakładki Pracownicy➡Lista pracowników ➡ wybrać Imię i Nazwisko pracownika, następnie otworzy się Profil pracownika i w części Wygeneruj należy wybrać ZUS ZUA.

    Gdy otworzy się formularz ZUS ZUA, pojawi się okno Generowanie e-deklaracji ZUS ZUA

    Po wprowadzeniu niezbędnych danych na dole okna przekazujemy do podpisu. Jeżeli ikona jest nieaktywna, to po najechaniu kursorem na nią wyświetlają się informacje, jakich danych brakuje do poprawnego stworzenia deklaracji. Należy wówczas edytować dane pracownika i potem wrócić do ZUS ZUA.

    Wygenerowana deklaracja zapisze się poniżej, a także w zakładce Deklaracje➡ e-Deklaracje ZUS➡ Deklaracje zgłoszeniowe, gdzie podany jest również status deklaracji.

    Deklaracja zostaje podpisana przez pracowników serwisu ifirma elektronicznie i wysłana do ZUS.
    Jeżeli wszystko będzie poprawnie, pojawia się status deklaracji z informacją, że została przyjęta do ZUS. Z tego miejsca można pobrać potwierdzenie wysłanej deklaracji oraz wydrukować deklaracje wchodząc na ZUA.

    4.1.2. Rachunek do umowy o pracę

    W ifirma.pl rachunek możemy wystawić w następujący sposób:

    lub

    lub

    lub

    Uwaga !
    Przed wystawieniem rachunku należy sprawdzić czy pracownik złożył PIT -2, który wpływa na wynagrodzenie pracownika, jeśli TAK, należy uzupełnić PIT-2 w serwisie ifirma temu pracownikowi w sposób opisany tutaj

    W trakcie generowania rachunku można automatycznie wyliczyć wynagrodzenie chorobowe i urlopowe pracownika.

    Sprawdzamy czy wpisaliśmy właściwą kwotę brutto i termin płatności.

    Poniżej przykładowy rachunek do umowy o pracę:

    Jeżeli wszystko jest poprawnie – zatwierdzamy.

    Wprowadzanie daty zapłaty:

    Po wystawieniu rachunku należy wpisać datę zapłaty tego wynagrodzenia.

    Uzupełnić datę zapłaty w serwisie można:

    lub

    lub

    Po zatwierdzeniu płatności zostanie utworzony Dowód księgowy (DK),

    który będzie widoczny w zakładce Wydatki ➡ Lista wydatków ➡ Dowody wewnętrzne i księgowe.

    Jednocześnie zostanie ujęty w zakładce Ewidencje ➡ KPiR.

    Na podstawie wygenerowanego rachunku utworzy się automatycznie lista płac widoczna w zakładce Pracownicy ➡ Lista płac.

    Szczegółowy opis na jakich zasadach odbywa się kalkulacja wynagrodzenia od brutto do netto znajduje się tutaj

    4.2. Dodawanie umowy zlecenie

    Dodanie umowy może nastąpić w serwisie w sposób następujący:

    Przy umowie zlecenia mogą mieć miejsce trzy sytuacje:

    Aby prawidłowo ustalić jakie składki ZUS należy odprowadzać od umowy zlecenia, należy posiadać oświadczenie zleceniobiorcy do pobrania tutaj.

    Oświadczenie zleceniobiorcy jest niezbędne do ustalenia prawidłowego schematu składek na umowie zlecenie.

    Na umowie zlecenia należy wypełnić poniższe pola:

    UWAGA!
    Przy zastosowaniu 50% KUP osoby do 26 roku życia nie mogą skorzystać z ulgi PIT dla młodych i na rachunku może naliczyć się podatek.

    Poniżej przykład wypełnienia umowy zlecenia dla zleceniobiorcy, który nie jest objęty obowiązkiem opłacania składek zus np. ze względu na to, że zleceniobiorca jest uczniem/studentem do 26 roku życia. W takiej sytuacji w tej części umowy zlecenia zaznaczamy BRAK składek ZUS jak na poniższym zrzucie ekranu.

    W sytuacji kiedy składki ZUS są obowiązkowe dla zleceniobiorcy gdyż np. umowa zlecenie to jedyny tytuł do ubezpieczenia, występują dwa warianty uzupełnienia schematu opłacanych składek, związane ze składką chorobową, która jest u zleceniobiorcy dobrowolna, opłacana na jego wniosek.

    Exit mobile version