Site icon Pomoc serwisu ifirma.pl

Jak rozłożyć zaległość podatkową wraz z odsetkami na raty?

Przedsiębiorcy, którzy z różnych powodów nie byli w stanie uregulować w terminie swoich zobowiązań podatkowych, mogą zwrócić się do urzędu skarbowego z prośbą o rozłożenie powstałej w ten sposób zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę na raty. Co ważne, prośbę taką należy odpowiednio uzasadnić. Jak to zrobić? Sprawdź!

Wniosek o rozłożenie zaległości podatkowej wraz z odsetkami na raty

By możliwe było rozłożenie zaległości podatkowej wraz z odsetkami na raty, podatnik powinien złożyć we właściwym urzędzie skarbowym wniosek w tej sprawie. Co ważne, taka ulga ma charakter uznaniowy, więc organ podatkowy może, ale nie musi przychylić się do prośby przedsiębiorcy. Ocena zasadności przyznania ulgi będzie zatem zależała od argumentów użytych przez podatnika.

Ważny interes podatnika lub interes publiczny

Co ważne, zgodnie z art. 67a Ordynacji podatkowej, organ podatkowy może rozłożyć zaległość podatkową wraz z odsetkami na raty pod warunkiem wystąpienia ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego. We wniosku warto zatem wskazać, jakie mogą wystąpić skutki pozytywnego i negatywnego rozpatrzenia konkretnej sprawy. Należy pamiętać, że w trakcie rozpatrywania wniosku organ podatkowy może sprawdzić sytuację majątkową lub zdrowotną podatnika wnioskującego o rozłożenie zaległości podatkowej na raty, rozważając przy tym, jak zapłata podatku wpłynie na jego sytuację życiową oraz rodzinną.

Jak złożyć wniosek o rozłożenie zaległości podatkowej wraz z odsetkami na raty?

Wniosek o rozłożenie zaległości podatkowej na raty należy złożyć najszybciej jak to możliwe, najlepiej od razu po powstaniu zaległości podatkowej. Istnieją trzy możliwości dostarczenia tego dokumentu do urzędu skarbowego: list polecony, osobista wizyta w siedzibie organu podatkowego lub też wysyłka elektroniczna przez platformę ePUAP. Nie ma natomiast możliwości przesłania takiego wniosku bezpośrednio z serwisu ifirma.pl.
 

Wskazówka!
Wniosek o rozłożenie zaległości podatkowej na raty powinien zawierać określone w przepisach dane (podobnie jak wniosek o odroczenie podatku, czy o rozłożenie podatku na raty). O tym, co powinno znaleźć się w tego typu wniosku przeczytasz tutaj.

 

Opłata prolongacyjna

Samo złożenie wniosku w tej sprawie nie wiąże się z żadnymi opłatami. Jednak w przypadku pozytywnej decyzji organu podatkowego, a więc rozłożenia zaległości podatkowej wraz z odsetkami na raty, konieczne będzie zapłacenie tzw. opłaty prolongacyjnej. Jej wysokość ustalana jest od kwoty powstałej zaległości podatkowej wraz z odsetkami.

 

Wiesz, że w szczególnych sytuacjach możesz odroczyć płatność zaległości podatkowej wraz z odsetkami? Dowiedz się więcej klikając tutaj.

 

Autor: Ewa Kozak- ifirma.pl

Exit mobile version