Podstawowe czynności, które musisz wykonać w ifirma.pl, aby prawidłowo prowadzić księgowość firmy będąc nievatowcem na ryczałcie:
- wystawienie faktur i rachunków – przez zakładkę Sprzedaż ➡ Rachunki.
Na podstawie dokumentów wprowadzonych przez Rachunki automatycznie powstanie ewidencja sprzedaży na potrzeby podatku dochodowego. Ryczałtowiec nie ma obowiązku księgowania wydatków, ale w systemie jest taka możliwość przez zakładkę Wydatki.
W zakładce Deklaracje wylicza się zobowiązania podatkowe PIT-28 i ZUS.
Przed wygenerowaniem pierwszej deklaracji PIT należy wybrać tryb rozliczenia zgodnie z zadeklarowanym w US (miesięczny lub kwartalny).
Typy faktur sprzedaży i wydatków
W zakładce Rachunki stworzyliśmy szablony różnych typów rachunków i faktur sprzedaży. Ta różnorodność wynika z przepisów podatkowych. Wybranie właściwego szablonu gwarantuje, że dokument zostanie poprawnie zaksięgowany w ewidencjach i deklaracjach. Przy każdym szablonie jest krótka podpowiedź opisująca sytuacje wymagające jego użycia.
W przypadku wystawiania rachunku dla kontrahenta z zagranicy sugerujemy kontakt z naszym BOK w celu ustalenia, który formularz będzie właściwy.
Deklaracje ZUS
Przed wygenerowaniem pierwszej deklaracji ZUS DRA należy na stronie Konfiguracja wybrać ZUS DRA i poprzez edycję strony zdefiniować zasady podlegania ubezpieczeniom.
Jeżeli generujesz deklarację za pierwszy miesiąc prowadzenia działalności i jest to miesiąc niepełny to w trakcie generowania wybierz Edycję ➡ dodaj pozycję i podaj zakres dat niepodlegania ubezpieczeniom.
Działalność zarejestrowana jest np. od 10-go, podajesz zakres od 1-go do 9-go.
Po wygenerowaniu deklaracji można ją przesłać do ZUS drogą elektroniczną.