Site icon Pomoc serwisu ifirma.pl

Zniszczenie towaru z winy przedsiębiorcy i zwrot VAT

1. Informacje ogólne

Przedsiębiorca, który nie dopełnił należytej staranności w zabezpieczeniu mienia i przyczynił się do utraty lub zniszczenia np. towarów, które były zakupione z zamiarem wykorzystania ich do działalności opodatkowanej podatkiem VAT, traci prawo do odliczenia podatku VAT.

Tym samym, podatnik jest zobowiązany do korekty podatku naliczonego, odliczonego przy zakupie towarów na podstawie art. 91 ust. 7 i 7d ustawy o podatku od towarów i usług, w rozliczeniu podatkowym, składanym za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia.

Za ten sam okres rozliczeniowy wykazuje również w pliku JPKV7/K.

Korekta związana ze zmianą przeznaczenia dotyczy towarów handlowych, a także środków trwałych jak i wyposażenia.

Przykład:

Podatnik, chcąc zwiększyć sprzedaż książek dla dzieci wystawiał w sierpniu 2024 stojak przed sklep. W czasie burzy wystawione książki zostały przemoczone, podarte i nie nadawały się do sprzedaży.

W związku z tym, że podatnik nie zachował należytej staranności w zabezpieczeniu towarów, które zostały zniszczone z jego winy, zobowiązany jest do korekty kosztu i VAT.

Wartość netto zniszczonych towarów to 2890,00 zł, VAT 23%, wyliczony VAT to 664,70 zł.

Korekty VAT dokonuje w pliku JPKV7 składanym za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia (w pliku JPKV7 za sierpień 2024)

W części deklaracyjnej pliku JPKV7 wyliczony VAT zaokrąglany jest do pełnych złotych czyli po zatwierdzeniu formularza będzie widoczna kwota 665, natomiast w pliku JPK_VAT podajemy kwotę wyliczonego VAT wraz z groszami czyli 664,70 zł.

Korekty kosztu dokonujemy w KPIR na podstawie sporządzonego protokołu zniszczenia towaru, który będzie podstawą do naliczenia podatku VAT i skorygowania kosztu dowodem księgowym w sierpniu 2024.

Zapisu dokonujemy w serwisie po wybraniu w lewym górnym rogu sierpień 2024

2. Korekta w KPIR

3. Korekta w pliku JPKV7

Aby plik JPKV7 automatycznie umieścił kwotę korekty w rubryce 45 (Korekta podatku naliczonego od pozostałych nabyć), należy wprowadzić wartość korekty bezpośrednio do ewidencji zakupów VAT.

Sposób wprowadzenia korekty odbywa się następująco:

Po zatwierdzeniu będzie widoczna pozycja w Ewidencji zakupów VAT.

Dane z ewidencji zakupów VAT zostaną wczytane do pliku JPKV7 i wykazane w rubryce 45 (Korekta podatku naliczonego od pozostałych nabyć). Kwota podatku VAT zostanie zaokrąglona do pełnych złotych.

Autor: Marzena Łukasik – ifirma.pl

Exit mobile version