Site icon Pomoc serwisu ifirma.pl

ARCHIWUM: Pominięta faktura za paliwo z odliczeniem 50% VAT – księgowanie do 2019 roku

 

 

1. Prawo do odliczenia VAT w innym miesiącu

Jeśli miesiąc, w którym wystawiono fakturę minął, ale nadal przysługuje bieżące prawo do odliczenia VAT, to fakturę za zakup paliwa uprawniającą do odliczenia 50% podatku VAT, księgujemy w odpowiedni sposób, w zależności od sposobu użytkowania pojazdu księgujemy następująco:

a) pojazd firmowy, który jest środkiem trwałym lub niefirmowy w leasingu:


 
Przykład 1.
Przedsiębiorca rozliczający się miesięcznie z VAT pominął fakturą za paliwo, która została wystawiona 30.04.2018r. Data wpływu pokrywa się z datą wystawienia.
Wartość netto faktury wynosi 100 zł, VAT 23%- 23 zł, wartość brutto- 123 zł.
Przedsiębiorca chce ująć wartość VAT w ewidencji za miesiąc czerwiec, czyli bez konieczności składania korekty deklaracji VAT-7 oraz pliku JPK_VAT za miesiąc kwiecień.

 

 
b) pojazd niefirmowy, do którego prowadzona jest ewidencja przebiegu:


 
Przykład 2.
Przedsiębiorca rozliczający się miesięcznie z VAT pominął fakturę za paliwo, która została wystawiona 30.04.2018r. Data wpływu pokrywa się z datą wystawienia.
Wartość netto faktury wynosi 101 zł, VAT 23%- 23,23 zł, wartość brutto- 124,23 zł.
Przedsiębiorca chce ująć wartość VAT w ewidencji za miesiąc czerwiec, czyli bez konieczności składania korekty deklaracji VAT-7 oraz pliku JPK_VAT za miesiąc kwiecień.

W pierwszej kolejności ujmujemy wydatek w KPIR. W celu ustawiamy się w miesiącu księgowym kwietniu i wprowadzamy go przez zakładkę Pojazdy, zgodnie z wcześniej podaną instrukcją.

 

 
W kolejnym kroku dokonujemy odliczenie VAT przechodząc do zakładki Wydatki.

 

 
UWAGA! Jeżeli wartość podatku VAT, nie jest podzielna na dwie równe części, należy zaokrąglić kwotę w górę w polu przy stawce 23% i wpisać do Ewidencji zakupów VAT. Tak jak zostało to pokazane na powyższym przykładzie.

W obu przypadkach, po zapisaniu wydatku w miesiącu, w którym doksięgowano kwotę do kosztów uzyskania przychodów, należy zaktualizować deklarację PIT-5/PIT-5L:


 

2. Bez prawa do bieżącego odliczenia VAT – bez korekty VAT

Jeśli termin bieżącego odliczenia VAT minął, to możliwe jest rozliczenie w kosztach jedynie kwoty netto powiększonej o 50% podatku VAT, co do którego nie przysługuje prawo do odliczenia. Aby wprowadzić taki wydatek:

Po zapisaniu wydatku w miesiącu, w którym doksięgowano kwotę do kosztów uzyskania przychodów należy zaktualizować deklarację PIT-5/PIT-5L – analogicznie jak w pierwszym punkcie. W wyniku doksięgowania kosztu zaliczka na podatek dochodowy może ulec zmniejszeniu, a co za tym idzie – może powstać nadpłata. Taką nadpłatę można rozliczyć w ramach kolejnej zaliczki na podatek dochodowy.

 

3. Bez prawa do bieżącego odliczenia VAT – z korektą VAT oraz pliku JPK_VAT

Jeśli termin bieżącego odliczenia VAT minął, to możliwe jest rozliczenie całego wydatku i złożenie korekty deklaracji VAT. Aby wprowadzić taki wydatek:

Po zapisaniu wydatku w miesiącu, w którym doksięgowano kwotę do kosztów uzyskania przychodów należy zaktualizować deklarację PIT-5/PIT-5L. W wyniku doksięgowania kosztu zaliczka na podatek dochodowy może ulec zmniejszeniu, a co za tym idzie – może powstać nadpłata. Taką nadpłatę można rozliczyć w ramach kolejnej zaliczki na podatek dochodowy.

Następnie należy również zaktualizować deklarację VAT-7/VAT-7K i sporządzić jej korektę:

 

 

 

 
Uwaga! Jeśli w korygowanej deklaracji wystąpiła nadwyżka podatku VAT naliczonego do przeniesienia na kolejne okresy, to skorygowania będą wymagały także kolejne deklaracje VAT. Deklaracje korygujemy wtedy do pierwszej deklaracji, w której wystąpił VAT należny do opłacenia (włącznie z tą deklaracją) bądź – jeśli powyższa sytuacja nie miała jeszcze miejsca – aż do deklaracji bieżącej.

W tej sytuacji konieczna będzie również korekta pliku JPK:


 
Więcej na temat generowania, pobierania oraz wysyłania pliku JPK znajdziesz tutaj.
 

Exit mobile version