Dla podatników prowadzących sprzedaż usług elektronicznych, telekomunikacyjnych i nadawczych na rzecz konsumentów z UE system MOSS był znaczącym ułatwieniem. Niestety dodatkowe wymogi stały się problematyczne dla przedsiębiorców, którzy ten rodzaj sprzedaży prowadzili sporadycznie, a mimo to zobligowani byli do zastosowania się do wymogów MOSS. Od 2019 r. sytuacja ta ulegnie zmianie.
Zasady MOSS
Mały punkt kompleksowej obsługi (MOSS) został wprowadzony w celu ułatwienia pracy przedsiębiorcom, którzy świadczą usług elektroniczne, telekomunikacyjne i nadawcze konsumentom na terenie UE, ale spoza własnego kraju. Obowiązek podatkowy dla takich usług powstaje na warunkach szczególnych, tj. w państwie danego odbiorcy usługi. System MOSS został stworzony w celu rozliczania tego typu usług w zakresie jednej deklaracji we własnym kraju, jednocześnie nakładając na podatników obowiązek składania dodatkowej deklaracji i konieczność poznania przepisów podatkowych kraju odbiorcy usługi.
Limit dla MOSS od 2019 r.
Zgodnie z nowo wprowadzonymi przepisami od początku 2019 r. korzystanie z MOSS będzie wymagane w sytuacji, kiedy roczna sprzedaż netto usług objętych tym systemem przekroczy 42.000 zł. Zmiana wynika z wdrożenia do przepisów krajowych zaleceń dyrektywy 2017/2455 (art. 28k ust.2-6 Ustawy o VAT).
Dzięki nowelizacji przedsiębiorcy, którzy dokonują sprzedaży usług objętych MOSS sporadycznie, będą mieli możliwość rozliczania się z takiej sprzedaży według przepisów podatkowych obowiązujących w kraju ich siedziby. Także podatnicy, którzy dotychczas rozliczali się w ramach MOSS, ale w 2018 r. nie przekroczyli limitu, będą mogli skorzystać z nowej opcji. W takim przypadku istotne będzie złożenie zawiadomienia o rezygnacji z MOSS w terminie do 20 lutego 2019 r.
Przedsiębiorcy, którzy nie przekroczyli wskazanego powyżej limitu 42.000 zł mogą, ale nie muszą rezygnować z MOSS – mają oni w tym zakresie możliwość wyboru.
Autor: Anna Kubalka – ifirma.pl