Likwidacja środka trwałego z działalności może mieć różne powody. Jednym z nich może być Wycofanie do majątku prywatnego.
Jakie konsekwencje księgowe się z tym wiążą?
Wycofanie do majątku prywatnego na gruncie podatku dochodowego jest dla przedsiębiorcy neutralne, ponieważ samo wycofanie nie jest traktowane jako dostawa towarów.
W przeciwieństwie do podatku VAT. Na gruncie podatku VAT wycofanie Środka trwałego do majątku prywatnego jest traktowane jak sprzedaż, dlatego w kwestii podatku VAT, jeśli przedsiębiorca miał prawo do odliczenia podatku VAT w momencie nabycia (nawet jeśli z tego prawa nie skorzystał) to w momencie wycofania środka trwałego jest zobowiązany do wykazania podatku VAT należnego od ceny rynkowej.
Wycofanie środka trwałego w IFIRMA – Wycofanie do majątku prywatnego
W serwisie likwidacji środków trwałych dokonujemy przez zakładkę Firma ➡ Majątek ➡ Rejestr środków trwałych ➡ Likwidacja.
Należy uzupełnić protokół likwidacji o takie informacje jak:
- Numer,
- data utworzenia,
- przewodniczącego oraz członków komisji,
- opis,
- powód likwidacji.
Następnie należy wybrać Przekazanie ŚT do majątku prywatnego
Po zatwierdzeniu formularza pojawi się komunikat dotyczący skutków podatkowych likwidacji:
Następnie należy uzupełnić Dane do korekty po likwidacji
Gdzie pojawi się informacja na temat korekty. W tej części należy wybrać jaki był sposób odliczenia podatku VAT, przy nabyciu Środka trwałego:
- Przysługiwało prawo do całkowitego odliczenia VAT,
- Przysługiwało prawo do częściowego odliczenia VAT (60% nie więcej niż 6000 zł lub 50%),
- Nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.
W przypadku dwóch pierwszych opcji, tj. całkowitego lub częściowego odliczenia VAT przy nabyciu, należy uzupełnić wartość rynkową Środka trwałego. To na podstawie tej wartości system wyliczy podatek VAT należny.
Po zatwierdzeniu w ewidencji sprzedaży VAT pojawi się odpowiedni zapis dotyczące podatku VAT należnego od wycofania Środka trwałego
Wycofanie środka trwałego w IFIRMA a jego późniejsza sprzedaż
Po wycofaniu środka trwałego z działalności, jeśli nastąpi sprzedaż w ciągu 6 lat od miesiąca kolejnego po miesiącu wycofania z działalności należy wykazać przychód z takiej sprzedaży.
Wartość sprzedaży należy wykazać w serwisie w zakładce Firma ➡ Majątek ➡ Rejestr środków trwałych ➡ sprzedaż z majątku prywatnego.
Następnie należy uzupełnić formularz w systemie na podstawie dokumentu sprzedaży:
Na tej podstawie w KPiR pojawi się zapis w kolumnie Pozostałe przychody:
W przypadku kiedy środek trwały w momencie wycofania nie był całkowicie zamortyzowany, w momencie sprzedaży niezamortyzowana część będzie jednorazowym kosztem.
Koszt zostanie wykazany w systemie automatycznie po wykazaniu sprzedaży.
Będzie wykazany w KPiR w kolumnie Pozostałe przychody:
Autor: Katarzyna Dudek – ifirma.pl