Site icon Pomoc serwisu ifirma.pl

Księgowanie wydatku o wartości powyżej 15 tysięcy złotych

Od stycznia 2017 roku obowiązuje limit transakcji gotówkowych w kwocie 15 tys zł. Oznacza to, że wydatki opłacone gotówką powyżej tej kwoty podlegają limitowaniu.

Ograniczenia dotyczące prawa zaliczenia do kosztów wydatków o wartości powyżej 15 000 zł dotyczą także wydatków opłaconych:

Wyłączenia dla wskazanych wyżej ograniczeń uwzględnione zostały w art. 22p ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Więcej na ten temat także tutaj.


 

Przy księgowaniu wydatku o wartości powyżej 15.000 zł użytkownik otrzyma komunikat: „Wydatki, których wartość przekracza 15.000 zł można zaksięgować w koszty tylko wówczas, gdy zostały opłacone za pośrednictwem rachunku bankowego.

Jeżeli taki wydatek został opłacony gotówką, lub bez zastosowania mechanizmu podzielonej płatności czy nie na rachunek z wykazu prowadzonego przez Ministra Finansów, należy księgowanie anulować w serwisie ifirma.pl. Prawidłowy sposób księgowania będzie zależał od rodzaju wydatku.

Uwaga! Poniżej przedstawiono poprawne sposoby księgowania wydatku dla omawianych transakcji. Rozpatrujemy w nich 2 możliwe opcje:
  • księgowanie wydatku opłaconego bez użycia rachunku (lub w sposób niezgodny z przepisami),
  • księgowanie wydatku opłaconego częściowo przez rachunek (tylko w części opłacony w sposób zgodny z przepisami).

Instrukcje przedstawiają sposoby księgowania wydatku ze względu na podatek VAT oraz koszty w KPiR.

Dokumenty kosztowe wystawiane przez podmioty krajowe

a. Zakup na fakturę VAT:

Bez pośrednictwa rachunku:

Częściowo przez rachunek:

b. Zakup na rachunek lub fakturę VAT marża:

Bez pośrednictwa rachunku:

Częściowo przez rachunek:

c. Hotele i gastronomia (faktura i rachunek):

Bez pośrednictwa rachunku:

Częściowo przez rachunek:

Środki trwałe

a. Zakup na fakturę VAT:

Bez pośrednictwa rachunku:

Częściowo przez rachunek:

b. Zakup na rachunek lub fakturę VAT marża:

Bez pośrednictwa rachunku:

Częściowo przez rachunek:

Odwrotne obciążenie w obrocie krajowym

Do końca października 2019 r. na zasadzie odwrotnego obciążenia rozliczane były:

Więcej na ten temat tutaj.

Powyższe wydatki księgowane były przez formularz Dostawa, dla której podatnikiem jest nabywca.

Od listopada 2019 r. rozliczenie nabyć za pomocą tego formularza dotyczy tylko pierwszej ze wskazanych wyżej sytuacji.

a. Towary i usługi – inne niż budowlane:

Uwaga!
Poniższe zasady księgowania dotyczą nabyć towarów lub usług opodatkowanych na zasadzie odwrotnego obciążenia zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 tj. towary nabywane od podatników zagranicznych, którzy nie podlegali rejestracji jako podatnik VAT czynny oraz zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 w stanie prawnym obowiązującym do końca października 2019 r. (dawne dostawy towarów z załącznika nr 11 do ustawy o VAT).

Księgowanie dla celów VAT

W ten sposób rozliczymy tylko podatek VAT z tytułu transakcji odwrotnego obciążenia.

Powyższa instrukcja dotyczy faktury, na której widnieje ta sama data wystawienia oraz sprzedaży. W przypadku, gdy daty są różne (faktura wystawiona do 15. dnia kolejnego miesiąca po miesiącu sprzedaży), księgowanie podatku do odliczenia będzie odmienne – w tej kwestii zalecamy kontakt z BOK serwisu ifirma.pl.

Księgowanie dla celów PIT (KPiR)

Wewnątrzwspólnotowe Nabycie Towarów (WNT)

Księgowanie dla celów VAT

Księgowanie dla celów PIT (KPiR)

Bez pośrednictwa rachunku:

Częściowo przez rachunek:

Import usługi

Bez pośrednictwa rachunku:

Częściowo przez rachunek:

Import towarów

a. Vatowiec:

Bez pośrednictwa rachunku:

Częściowo przez rachunek:

b. Nievatowiec:

Bez pośrednictwa rachunku:

Częściowo przez rachunek:

Exit mobile version