Site icon Pomoc serwisu ifirma.pl

Jak wprowadzić fakturę korygującą dotyczącą zakupu

Kwestię księgowania faktur korygujących należy rozpatrywać na dwóch płaszczyznach – zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług (VAT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT).

Terminy księgowania faktur korygujących

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku vat okres rozliczenia faktur korygujących jest uzależniony od tego czy jest to korekta zmniejszająca, czy zwiększająca wartość faktury pierwotnej.

Natomiast według przepisów ustawy o PIT, w przypadku księgowania faktury korygującej należy najpierw ustalić przyczynę jej wystawienia.

Księgowanie korekty w okresie otrzymania faktury korygującej

W ifirma.pl przy większości standardowych wydatków przewidziano możliwość automatycznego wprowadzenia faktury korygującej.

Aby wprowadzić korektę w ifirma.pl, należy:

W części Powinno być / Dane korekty należy wpisać wartości, które powstały po skorygowaniu wydatku o wartość z faktury korygującej.

Przykład:

Przed korektą: 152,50 zł netto, 23% VAT, 187,58 zł brutto.

Faktura korygująca zmniejszająca o: 22,50 zł netto, 23% VAT, 27,68 brutto.

Po korekcie pozostało: 130 zł netto, 23% VAT, 159,90 zł brutto.

Po zapisaniu faktury korygującej serwis automatycznie uwzględni wartość, o którą pomniejszana jest faktura pierwotna, w księdze przychodów i rozchodów oraz – w przypadku podatników VAT czynnych – w ewidencji zakupów VAT.

Uwaga!

W serwisie przy niektórych wydatkach mogą nie być dostępne przyciski Wprowadź fakturę korygującą / Wprowadź korektę do wydatku / Wystaw fakturę korygującą. W takiej sytuacji w celu właściwego ujęcia faktury korygującej w serwisie zalecany jest kontakt z BOK ifirma.pl.

Księgowanie korekty w okresie zdarzenia pierwotnego

Zgodnie ze wskazanymi powyżej informacjami, jeśli faktura korygująca została wystawiona z powodu błędu rachunkowego lub innych oczywistych pomyłek popełnionych przy wystawianiu faktury pierwotnej, korekta kwoty netto powinna zostać dokonana w okresie zdarzenia pierwotnego. Co ważne, nie będzie to miało wpływu na korektę podatku VAT – tej można dokonać na bieżąco, w okresie otrzymania faktury korygującej.

W tej sytuacji, aby wprowadzić fakturę korygującą do serwisu, należy:

W wydatku uniwersalnym uzupełniamy wszystkie wymagane pola na podstawie faktury korygującej, przy czym szczególną uwagę należy zwrócić na:

W pozycjach faktury uzupełniamy wartość, o jaką korygowana jest faktura pierwotna. Jeśli korekta zwiększa poniesiony wydatek, wpisujemy różnicę na plus. Gdyby natomiast, w wyniku korekty, zmniejszyła się wartość wydatku, różnicę należy poprzedzić znakiem minus.


 

Faktura korygująca po zatwierdzeniu zostanie zaksięgowana do KPIR w miesiącu wystawienia faktury pierwotnej i do ewidencji zakup vat w miesiącu wpływu faktury korygującej.

Przykład:


Faktura korygująca, zmniejszająca poniesiony wydatek z powodu błędnej ceny jednostkowej zakupu ze stycznia 2025, do faktury pierwotnej z grudnia 2024 r.

Po zaksięgowaniu korekty konieczne jest zaktualizowanie raportów na podatek dochodowy (PIT-5/PIT-5L) począwszy od okresu zaksięgowania korekty, aż do ostatniego wygenerowanego raportu w danym roku podatkowym. W tym celu należy przejść do zakładki Deklaracje → Deklaracje, i w każdym kolejnym miesiącu wybierać opcję PIT-5 / PIT-5L .

W zależności od sytuacji, zaksięgowanie korekty może spowodować kolejne formalności:

Korekta zmniejszająca poniesiony koszt Korekta zwiększająca poniesiony koszt
Księgowanie korekty przed złożeniem deklaracji rocznej Może wystąpić niedopłata zaliczki na podatek dochodowy – należy ją uregulować wraz z ewentualnymi odsetkami za zwłokę Może wystąpić nadpłata zaliczki na podatek dochodowy – można ją rozliczyć w kolejnej zaliczce na podatek dochodowy lub w zeznaniu rocznym
Księgowanie korekty po złożeniu deklaracji rocznej Wymagana korekta deklaracji rocznej. Może wystąpić niedopłata podatku dochodowego – należy ją uregulować wraz z ewentualnymi odsetkami za zwłokę Wymagana korekta deklaracji rocznej. Może wystąpić nadpłata podatku dochodowego – powinien nastąpić zwrot nadpłaty na konto bankowe podatnika

Po zmianie przepisów, od 2022 roku w zakresie wyliczania składki zdrowotnej, korekta kosztów może spowodować zmianę wysokości składki zdrowotnej w danym okresie rozliczeniowym.

Zgodnie z wytycznymi ZUS nie ma obowiązku składania korekty deklaracji w przypadku zmiany dochodu. Przedsiębiorca dokonuje każdorazowo wyboru, czy skoryguje deklarację miesięczną, czy różnicę rozliczy w deklaracji, w której wykazywane jest roczne rozliczenie składki zdrowotnej.

Co należy zrobić w takim przypadku, jest opisane tutaj.

Autor: Teresa Poślednicka – ifirma.pl

Exit mobile version