JPK – co to takiego?
JPK to specjalny format przekazywania danych podatkowych. Są one generowane i przesyłane w wersji elektronicznej w z góry określonej formie – stanowią one zatem zbiór danych wyeksportowany bezpośrednio z systemów IT podatników. Rozwiązanie to ma na celu przede wszystkim usprawnienie pracy organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej w zakresie prowadzonych postępowań podatkowych, jak i czynności sprawdzających.
Polecamy: Podstawowe informacje na temat JPK
Mikroprzedsiębiorcy od 2018 roku też wyślą JPK
Do końca 2017 roku obowiązek przesyłania JPK_VAT dotyczy wszystkich podatników, którzy nie spełniają warunków pozwalających na uznanie ich za mikroprzedsiębiorcę. Od 1 stycznia 2018 roku Jednolite Pliki Kontrolne zawierające dane na temat VAT (z ewidencji zakupu i sprzedaży VAT) przesyłać będą praktycznie wszyscy podatnicy – nawet jednoosobowe działalności gospodarcze.
Jak wynika z art. 104 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej do grona mikroprzedsiębiorców zalicza się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych spełnił łącznie dwa warunki:
- zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników
- osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w PLN kwoty 2 milionów EUR
Więcej na temat ustalania statusu mikroprzedsiębiorcy przeczytasz tutaj.
To jednak nie wszystkie zmiany, jakie czekają podatników – od 1 lipca 2018 roku mikroprzedsiębiorcy, podobnie jak pozostali podatnicy będą mieli obowiązek przesłać na żądanie organów skarbowych również inne struktury JPK (łącznie mamy osiem różnych struktur JPK – np. podatkową księgę przychodów i rozchodów – JPK_PKPIR, czy faktury JPK_FA).
JPK_VAT zawsze miesięcznie
Co istotne, nawet jeśli przedsiębiorca spełnia warunki pozwalające mu na kwartalne rozliczenia VAT, JPK dotyczącego tego podatku powinny być przesyłane do Ministerstwa Finansów drogą elektroniczną co miesiąc. W związku z powyższym, pierwszy JPK_VAT mikroprzedsiębiorcy zobowiązani są wysłać do 25 lutego 2018, za styczeń tego roku.
Nie wiesz jak najszybciej założyć Profil Zaufany? Zapraszamy po przydatne instrukcje!
Autor: Ewa Kozak – ifirma.pl