Podatnik dokonujący sprzedaży mieszanej (przykładowo: sprzedaż towarów opodatkowanych 23% VAT oraz świadczenie usług pośrednictwa finansowego podlegających zwolnieniu z VAT), powinien odpowiednio księgować wydatki, rozdzielając je na te związane tylko z działalnością opodatkowaną, zwolnioną oraz jednocześnie z opodatkowaną i zwolnioną. W przypadku wydatków związanych ze sprzedaż mieszaną, przedsiębiorca może odliczyć podatek VAT według odpowiednio wyliczonego wskaźnika VAT. Więcej informacji o tym, jak ustalić wysokość wskaźnika można przeczytać w naszym artykule: Wskaźnik VAT.
Kiedy zaznaczamy checkboxy w opcji “Wydatek związany ze”:
- sprzedażą opodatkowaną,
- sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną,
- sprzedażą zwolnioną?
Będąc czynnym podatnikiem VAT można dokonywać:
- sprzedaży opodatkowanej (np. stawką 23%, 0%),
- zwolnionej (stawka zw),
- mieszanej, czyli sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej.
W przypadku sprzedaży mieszanej przedsiębiorca musi zdecydować, czy poniesiony wydatek służył sprzedaży opodatkowanej, zwolnionej, czy obu równocześnie. Jeżeli wydatek służy równocześnie sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej np. abonament za telefon, internet, czynsz za biuro – wówczas uznaje się, że wydatek jest związany ze sprzedażą mieszaną.
Jeżeli poniesione wydatki są związane z określonym rodzajem sprzedaży w serwisie można dokonać domyślnego ustawienia, w tym celu należy przejść do zakładki Pulpit ➡ Konfiguracja ➡ Wydatki w części Domyślne ustawienia wybieramy opcję edytuj:
Następnie zaznaczamy właściwy rodzaj sprzedaży i zatwierdzamy wybór:
Po skonfigurowaniu ustawień serwis będzie domyślnie podpowiadał wybrany checkbox przy wprowadzaniu wydatku.
Przed zatwierdzeniem wprowadzanego wydatku można zawsze dokonać zmiany chceckboxu.