VAT-26 to formularz, za pomocą którego dokonuje się zgłoszenia w US samochodów osobowych wykorzystywanych wyłącznie do celów działalności gospodarczej. Jest to jeden z warunków koniecznych do odliczania 100% VAT od zakupów związanych z eksploatacją tego typu pojazdów. Co ważne, zgłoszenia takiego można dokonać bez wychodzenia z domu, w wersji elektronicznej – nawet jeżeli nie posiadasz podpisu elektronicznego.
W jaki sposób złożyć VAT-26 w wersji elektronicznej?
VAT-26 można złożyć w wersji elektronicznej na jeden z dwóch sposobów:
- poprzez aplikację e-Deklaracje Desktop, którą można pobrać ze strony MF (wszystkie niezbędne do tego programy znajdziesz tutaj),
- poprzez zainstalowanie wtyczki (plug in) do przeglądarki i następnie wypełnienie interaktywnego formularza dostępnego na stronie MF, a następnie podpisanie go za pomocą danych autoryzujących.
Składanie VAT-26 przez aplikację e-Deklaracje Desktop
Krok 1: pobranie i zainstalowanie aplikacji e-Deklaracje Desktop ze strony MF, wraz ze środowiskiem uruchomieniowym Adobe AIR, wtyczką do przeglądarek Adobe Flash Player oraz programem do odczytu dokumentów PDF – Adobe Reader.
Krok 2: uruchomienie aplikacji, zdefiniowanie Profilu użytkownika (wypełnienie podstawowych danych na temat podatnika), a następnie wybranie formularza VAT-26 z opcji „Katalog formularzy” – po wypełnieniu go, podpisujemy go przez podanie informacji o przychodzie ze wskazanego przez aplikację roku.
Składanie VAT-26 za pomocą wtyczki e-Deklaracje
Innym sposobem na złożenie VAT-26 w wersji elektronicznej jest zainstalowanie wtyczki do przeglądarki. Jak to zrobić krok po kroku?
Krok 1: pobranie ze strony MF instalatora wtyczki (plug-in), który wraz ze szczegółowymi wskazówkami dostępny jest tutaj:
Krok 2: instalacja wtyczki za pomocą automatycznego kreatora:
Krok 3: wypełnienie interaktywnego formularza VAT-26 dostępnego na stronie MF (Formularze ➡ VAT ➡ VAT-26). Wypełniając go należy przejść do trybu e-Deklaracje, który pozwoli na wysłanie wypełnionego formularza.
Krok 4: Po wypełnieniu VAT-26 należy wybrać opcję Podpisz i wyślij. Podpisywanie odbywa się za pomocą danych autoryzacyjnych, czyli przez podanie przychodu wykazanego w zeznaniu podatkowym za wskazany rok.
Krok 5: na podstawie numeru referencyjnego, który pojawi się w następnym oknie możliwe jest pobranie UPO – Urzędowego Potwierdzenia Odbioru, które potwierdza, że formularz został złożony w urzędzie skarbowym.
Szczegółową instrukcję elektronicznej wysyłki VAT-26 i innych interaktywnych formularzy znajdziesz tutaj.
Autor: Ewa Kozak – ifirma.pl