W firmie handlowej lub produkcyjnej trudno obejść się bez jednorazowych torebek do pakowania, które sprzedawca oferuje swoim klientom. W związku z faktem, że takie opakowania są przekazywane klientowi, ale w praktyce nie są głównym przedmiotem sprzedaży przedsiębiorstwa powstaje pytanie – jak zaksięgować zakup jednorazowych torebek w KPiR?

Torebki jednorazowe – towar czy pozostały wydatek?

Rozpatrując kwestię zaksięgowania w KPiR zakupu torebek jednorazowych dla klientów, należy przede wszystkim wziąć pod uwagę ich przeznaczenie. Najprościej sytuacja wygląda w przypadku torebek wykorzystywanych jako opakowania towaru lub produktu – np. przy zakupie krojonego chleba, wędliny na wagę etc. Nie ma tu wątpliwości, że torebka jest ściśle związanym z towarem materiałem podstawowym, bez którego sprzedaż nie byłaby możliwa – zatem zakup tego typu opakowań ujmiemy jako materiał podstawowy w kolumnie 10 KPiR.

W przypadku torebek niezwiązanych z towarem – np. oferowanych przy kasach do zapakowania zakupów – do końca 2017 r. istotna była odpłatność. Zasadą było, że torebki proponowane odpłatnie traktowano jako towar handlowy ujmowany w kolumnie 10 KPiR, natomiast torebki nieodpłatne to pozostały wydatek, dla którego właściwą będzie kolumna 13 KPiR.

Opłata recyklingowa a odpłatność

Od początku 2018 r. kwestia odpłatności torebek jednorazowych nie jest już wyborem sprzedawcy – jego obowiązkiem jest bowiem doliczenie opłaty recyklingowej do każdej torebki. Opcją pozostała natomiast możliwość doliczenia własnej marży do jednorazowego opakowania.

Tym samym co do zasady wszystkie torebki, objęte przepisami Ustawy z dnia 13.06.2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi z późniejszymi zmianami, są odpłatnym towarem handlowym. Co za tym idzie – nabycie ich przez przedsiębiorcę powinno być ujmowane w kolumnie 10 KPiR.

Opłata recyklingowa w kosztach?

Warto pamiętać również o specyficznej sytuacji, kiedy przedsiębiorca dokonuje nabycia do firmy, a do wartości takiego zakupu doliczana jest wartość jednorazowej torebki (obecnie – wraz z opłatą recyklingową).

W tym wypadku konieczne będzie rozpatrzenie, jakiego rodzaju zakupu dokonaliśmy. Jeśli do firmy zostały nabyte towary handlowe lub materiały podstawowe, to wartość jednorazowej torebki powinna stanowić koszty uboczne zakupu, księgowane w kolumnie 11 KPiR. Gdyby natomiast zakup stanowił koszt firmy – np. zakup artykułów biurowych, narzędzi czy części do komputera firmowego – wtedy wartość opakowania wraz z wartością właściwego zakupu ujmuje się w jednej kwocie w kolumnie 13 KPiR.

Księguj tylko wydatki będące kosztami uzyskania przychodu – sprawdź, jak je rozróżnić!


Autor: Anna Kubalka – ifirma.pl

Możliwość komentowania jest wyłączona.