Site icon Pomoc serwisu ifirma.pl

Księgowanie wydatku o wartości powyżej 15 tysięcy złotych

Nowy sposób księgowania wydatków wiąże się ze zmianami w prawie podatkowym, które zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2017 r. Uległ zmniejszeniu limit transakcji gotówkowych pomiędzy przedsiębiorcami z 15.000 euro, do 15.000 zł. Zmiany dotyczą podmiotów krajowych oraz zagranicznych. Więcej szczegółów na ten temat można przeczytać w naszym innym artykule: Transakcje gotówkowe – zmiana limitu od 1 stycznia 2017 r.

Z początkiem 2020 r. ograniczenia dotyczące prawa zaliczenia do kosztów wydatków o wartości powyżej 15 000 zł dotyczą także wydatków opłaconych:

Wyłączenia dla wskazanych wyżej ograniczeń wskazane zostały w art. 22p ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Więcej na ten temat także tutaj.

Czynny podatnik podatku VAT księgujący wydatki udokumentowane fakturą, dla których ma obowiązek dokonać zapłaty za pomocą mechanizmu podzielonej płatności dodatkowo oznacza tak przy polu Obowiązkowy mechanizm split payment.


 

Przy księgowaniu wydatku o wartości powyżej 15.000 zł użytkownik otrzyma komunikat: „Wydatki, których wartość przekracza 15.000 zł można zaksięgować w koszty tylko wówczas, gdy zostały opłacone za pośrednictwem rachunku bankowego.

Jeżeli taki wydatek został opłacony gotówką, lub bez zastosowania mechanizmu podzielonej płatności czy nie na rachunek z wykazu prowadzonego przez Ministra Finansów, należy księgowanie anulować w serwisie ifirma.pl. Prawidłowy sposób księgowania będzie zależał od rodzaju wydatku.

Uwaga! Poniżej przedstawiono poprawne sposoby księgowania wydatku dla omawianych transakcji. Rozpatrujemy w nich 2 możliwe opcje:
  • księgowanie wydatku opłaconego bez użycia rachunku (lub w sposób niezgodny z przepisami),
  • księgowanie wydatku opłaconego częściowo przez rachunek (tylko w części opłacony w sposób zgodny z przepisami).

Instrukcje przedstawiają sposoby księgowania wydatku ze względu na podatek VAT oraz koszty w KPiR.

Dokumenty kosztowe wystawiane przez podmioty krajowe

1. Zakup na fakturę VAT:

W przypadku nabywcy czynnego podatnika podatku VAT konieczne może być oznaczenie tak przy polu Obowiązkowy mechanizm split payment. Będzie tak, jeśli dla danej transakcji nabywca miał obowiązek dokonać zapłaty za pomocą mechanizmu podzielonej płatności.

2. Zakup na rachunek lub fakturę VAT marża:

3. Hotele i gastronomia (faktura i rachunek):

W przypadku nabywcy czynnego podatnika podatku VAT konieczne może być oznaczenie tak przy polu Obowiązkowy mechanizm split payment. Będzie tak, jeśli dla danej transakcji nabywca miał obowiązek dokonać zapłaty za pomocą mechanizmu podzielonej płatności.

Środki trwałe

1. Zakup na fakturę VAT:

W przypadku nabywcy czynnego podatnika podatku VAT konieczne może być oznaczenie tak przy polu Obowiązkowy mechanizm split payment. Będzie tak, jeśli dla danej transakcji nabywca miał obowiązek dokonać zapłaty za pomocą mechanizmu podzielonej płatności.

2. Zakup na rachunek lub fakturę VAT marża:

Odwrotne obciążenie w obrocie krajowym

Do końca października 2019 r. na zasadzie odwrotnego obciążenia rozliczane były:

Więcej na ten temat tutaj.

Powyższe wydatki księgowane były przez formularz Dostawa, dla której podatnikiem jest nabywca.
Od listopada 2019 r. rozliczenie nabyć za pomocą tego formularza dotyczy tylko pierwszej ze wskazanych wyżej sytuacji.

1. Towary i usługi – inne niż budowlane:

Uwaga!
Poniższe zasady księgowania dotyczą nabyć towarów lub usług opodatkowanych na zasadzie odwrotnego obciążenia zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 tj. towary nabywane od podatników zagranicznych, którzy nie podlegali rejestracji jako podatnik VAT czynny

oraz zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 w stanie prawnym obowiązującym do końca października 2019 r. (dawne dostawy towarów z załącznika nr 11 do ustawy o VAT).

Księgowanie dla celów VAT

W ten sposób rozliczymy tylko podatek VAT z tytułu transakcji odwrotnego obciążenia.

Powyższa instrukcja dotyczy faktury, na której widnieje ta sama data wystawienia oraz sprzedaży. W przypadku, gdy daty są różne (faktura wystawiona do 15. dnia kolejnego miesiąca po miesiącu sprzedaży), księgowanie podatku do odliczenia będzie odmienne – w tej kwestii zalecamy kontakt z BOK serwisu ifirma.pl.

Księgowanie dla celów PIT (KPiR)

2. Usługi budowlane:

Uwaga!
Poniższe zasady księgowania dotyczyły usług budowlanych opodatkowanych na zasadzie odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 w stanie prawnym obowiązującym do końca października 2019 r.

Księgowanie dla celów VAT

W ten sposób rozliczymy tylko podatek VAT z tytułu transakcji odwrotnego obciążenia.

Powyższa instrukcja dotyczy faktury, na której widnieje ta sama data wystawienia oraz sprzedaży. W przypadku, gdy daty są różne (faktura wystawiona do 15. dnia kolejnego miesiąca po miesiącu sprzedaży), księgowanie podatku do odliczenia będzie odmienne – w tej kwestii zalecamy kontakt z BOK serwisu ifirma.pl.

Księgowanie dla celów PIT (KPiR)

Wewnątrzwspólnotowe Nabycie Towarów (WNT)

Księgowanie dla celów VAT

Księgowanie dla celów PIT (KPiR)

Import usługi

Import towarów

1. Vatowiec:

2. Nievatowiec:


Mniejszy limit transakcji gotówkowych do 15 000 zł. Przedsiębiorco, uważaj kiedy płacisz gotówką! Sprawdź szczegóły dotyczące nowych przepisów.
Exit mobile version