Site icon Pomoc serwisu ifirma.pl

Księgowanie ubezpieczenia pojazdu

1. Wydatki poniesione na ubezpieczenie pojazdu

Przedsiębiorcy bardzo często wykorzystują w działalności gospodarczej pojazdy, w związku z czym wykupują polisy ubezpieczeniowe obowiązkowe (OC – Odpowiedzialność Cywilna) oraz dobrowolne (AC – Autocasco, NNW – następstwa nieszczęśliwych wypadków czy GAP – Guaranteed Asset Protection).

 

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (updof) „kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23”.

Koszt podatkowy powinien być poniesiony i należycie udokumentowany przez podatnika. Zgodnie z opinią organów skarbowych polisę można uznać za dokument księgowy, jeśli zawiera poniższe dane:

Ubezpieczenia można podzielić na obowiązkowe (OC) i nieobowiązkowe (AC, NNW oraz GAP).
W przypadku ubezpieczenia nieobowiązkowego AC czy GAP wysokość jest ustalana w oparciu o wartość samochodu przyjętą dla celów ubezpieczenia, natomiast ubezpieczenia OC oraz NNW nie są ustalane w oparciu o wartość samochodu.

Zaliczając do kosztów uzyskania przychodów wydatki związane z ubezpieczeniem AC i GAP samochodu należy pamiętać o limicie wynikającym z art. 23 ust. 1 pkt 47 updof, który mówi, iż „nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 150 000 zł z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia”. Powyższego ograniczenia nie trzeba stosować w przypadku ubezpieczeń OC i NNW, gdyż są to ubezpieczenia, za które wysokość składki nie jest uzależniona od wartości rynkowej pojazdu.

Przykład:

2. Ubezpieczenie AC i OC – pojazd osobowy niefirmowy (własność prywatna przedsiębiorcy)

Od stycznia 2019 roku przedsiębiorcy, wykorzystujący swój prywatny samochód do prowadzenia działalności gospodarczej, mogą zaliczać do kosztów podatkowych tylko 20% wydatków związanych z ich bieżącą eksploatacją (w miejsce dotychczas stosowanej kilometrówki). Ten limit również dotyczy ubezpieczenia AC, OC i NNW.

3. Ubezpieczenie a koszt firmy – porównanie w pigułce

 

4. Księgowanie w serwisie ifirma.pl

Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu, np. umowy.

Wydatek księgujemy w dacie wystawienia polisy, przez zakładkę:

Pojazdy ➡ Rozliczenie pojazdu ➡ Dodaj koszt pojazdu ➡ Ubezpieczenie ➡ +ac lub +oc, nnw, inne.

 

W przypadku księgowania OC, NNW lub innego ubezpieczenia w polu rodzaj dokumentu należy wybrać umowa.

WAŻNE!
W przypadku płatności ratalnej sposób księgowania jest identyczny. Wprowadzamy całą kwotę wynikającą z polisy w dacie jej wystawienia.

Przykład 1. Księgowanie ubezpieczenia dla pojazdu o wartości 220 tys zł

Pan Jacek używa w swojej jednoosobowej działalności pojazd firmowy osobowy o wartości 220 tys zł. Wykupił dla tego pojazdu ubezpieczenie OC, AC, NNW oraz GAP. Całość polisy opiewa na kwotę 6500 zł. W jaki sposób Pan Jacek powinien zaksięgować taką polisę?

Przede wszystkim należy znać wartość poszczególnych składowych polisy. W przypadku Pana Jacka są to kwoty:

Znając już poszczególne wartości składek można przystąpić do księgowania:

Exit mobile version