Site icon Pomoc serwisu ifirma.pl

Jakie warunki musi spełnić przedsiębiorca, żeby móc otrzymać wakacje składkowe?

Program Wakacje składkowe jest przeznaczony dla przedsiębiorców zarejestrowanych w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) – czyli dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz dla wspólników spółek cywilnych.

W praktyce oznacza to, że przedsiębiorca musi być zgłoszony do ubezpieczeń społecznych z jednym z poniższych kodów:

Przedsiębiorca, który chce skorzystać z wakacji składkowych za miesiąc grudzień 2024 ma obowiązek złożyć w listopadzie 2024 wniosek RWS.

Weryfikacja warunków niżej opisanych dotyczy miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym złożono wniosek. Jeżeli przedsiębiorca składa wniosek w listopadzie 2024, to weryfikacja dotyczy października 2024.

Przedsiębiorcy chcący skorzystać z pomocy z wakacji składkowych muszą spełnić łącznie pięć warunków:

Podleganie ubezpieczeniom społecznym

Podleganie przez przedsiębiorcę ubezpieczeniom społecznym obowiązkowo lub dobrowolnie (chociaż jeden dzień w danym miesiącu).

Poniżej szczegółowe wyjaśnienie tego warunku:

Warunek będzie spełniony jeżeli w październiku 2024 przedsiębiorca podlegał pod ubezpieczenie społeczne obowiązkowo lub dobrowolnie.

UWAGA!
Jeśli przedsiębiorca chce, aby wakacje składkowe obejmowały także zwolnienie ze składki chorobowej, to musi podlegać pod to ubezpieczenie (choć jeden dzień) w miesiącu złożenia wniosku oraz w miesiącu go poprzedzającym.

Warunek będzie spełniony jeżeli przedsiębiorca, który wnioskuje o wakacje składkowe za grudzień 2024 – w październiku 2024 oraz listopadzie 2024 (miesiącu składania wniosku) podlegał pod ubezpieczenie chorobowe.

Limit osób

Limit osób zgłoszonych do ubezpieczeń społecznych i do ubezpieczenia zdrowotnego. Poniżej szczegółowe wyjaśnienie tego warunku:

Warunek będzie spełniony jeżeli w październiku 2024 przedsiębiorca:

Do limitu ubezpieczonych wliczają się następujące osoby:

Pomoc de minimis

Weryfikacja limitu pomocy de minimis.

Poniżej szczegółowe wyjaśnienie tego warunku:

Przedsiębiorca jest zobowiązany dysponować limitem pomocy de minimis w wysokości, co najmniej sumy obowiązujących go w danym miesiącu kalendarzowym składek na ubezpieczenia społeczne, z których chce uzyskać zwolnienie. Limit pomocy de minimis od 1 stycznia 2024 roku wynosi 300 000 euro i obowiązuje przez okres 3 lat od momentu skorzystania z pomocy.

Nie istnieje centralny rejestr pomocy de minimis. Przedsiębiorca może posiłkować się danymi zawartymi w systemach SUDOP (https://sudop.uokik.gov.pl). Należy jednak mieć na uwadze, że dane zawarte w systemach SUDOP nie zawsze wskażą wszystkie niezbędne informacje.

Jak należy liczyć okres 3 lat od momentu skorzystania z pomocy?

Jeżeli pomoc de minimis została udzielona w dniu 12 stycznia 2022 to limit, jaki może wykorzystać przedsiębiorca obowiązuje przez okres 3 kolejnych lat, czyli do 12 stycznia 2025. Oznacza to, że nowy limit pomocy de minimis obowiązuje od 13 stycznia 2025.

Wartość przychodów

Ograniczenie przychodów

Poniżej szczegółowe wyjaśnienie tego warunku:

W ostatnich dwóch latach przed rokiem, w którym przedsiębiorca składa wniosek, nie osiągnął przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej lub co najmniej w jednym roku z dwóch ostatnich lat poprzedzających ten rok, jego roczny przychód z działalności nie przekroczył równowartości w złotych 8 696 000,00 zł (2 milionów euro przeliczone na złotówki wg średniego kursu NBP na dzień ostatniego dnia roboczego roku poprzedzającego złożenie wniosku).

Jeżeli przedsiębiorca składa wniosek w listopadzie 2024 to warunek ten będzie spełniony jeżeli jego przychód za 2023 rok albo przychód za 2022 rok nie przekroczył przychodu 2 milionów euro albo nie osiągnął za 2023 rok i 2022 rok przychodu z działalności.

Współpraca z byłym pracodawcą

Warunek został zaprezentowany na podstawie bieżącej interpretacji ZUS:

Jeżeli przedsiębiorca składa wniosek w listopadzie 2024 np. 16 listopada 2024 to warunek ten będzie spełniony jeżeli w 2023 roku oraz w okresie od stycznia do 15 listopada 2024 nie prowadził działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego w roku rozpoczęcia działalności lub rok wcześniej wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności, które wchodzą w zakres jego działalności gospodarczej.

Autor: Monika Olejniczak-Komarnicka – ifirma.pl

Exit mobile version