Site icon Pomoc serwisu ifirma.pl

Jak zaksięgować zakup środka trwałego w budowie z UE

Księgowanie środka trwałego w budowie z UE – zakup wszystkich części składowych w Unii.

Zakup przez płatnika podatku VAT na fakturę

Rozliczenie w podatku VAT:

  1. zakładka Wydatki ➡ Dodaj wydatek ➡ Wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru,
  2. zaznaczamy opcję Brak księgowania w KPiR,
  3. następnie w zakładce Ewidencje ➡ Ewidencja zakupów VAT klikamy na przedmiot opodatkowania WNT, wybieramy ikonę edytuj i zaznaczamy checkbox w pozycji zakup środka trwałego.

Zakupu części składowych nie księgujemy w kosztach, suma zakupu wszystkich części stanowi wartość początkową środka trwałego. W koszty zostanie zaksięgowana amortyzacja środka trwałego.

Do ewidencji środków trwałych wprowadzamy całość w momencie, gdy środek trwały jest komplety i zdatny do użytku. Wprowadzenia dokonujemy na podstawie dowodu przyjęcia środka trwałego do używania (wzór do pobrania znajduje się na naszej stronie). Wprowadzamy go przez zakładkę Majątek ➡ Rejestr środków trwałych ➡ Dodaj ➡ Dodanie środka trwałego.

Konieczne będzie jeszcze złożenie deklaracji VAT UE za miesiące, w których dokonano zakupu części składowych.

Zakup na rachunek lub umowę kupna sprzedaży

Zakup środka trwałego na dokument inny, niż faktura nie powoduje obowiązku rozliczania w podatku VAT.

Środek trwały można wprowadzić do ewidencji środków trwałych na podstawie dowodu przyjęcia środka trwałego do używania (wzór do pobrania znajduje się na naszej stronie). Wprowadzamy go przez zakładkę Majątek ➡ Rejestr środków trwałych ➡ Dodaj ➡ Dodanie środka trwałego.

Jeśli na wszystkie części składowe jest wystawiony jeden rachunek lub umowa sprzedaży, wówczas należy dokument wprowadzić przez zakładkę Majątek ➡ Rejestr środków trwałych ➡ Dodaj ➡ Zakup środka trwałego na inny dokument.

Jeżeli w związku z zakupem tego środka trwałego poniesiono dodatkowe koszty (takie, jak: transport, ubezpieczenie w drodze, koszty montażu, różnice kursowe), to wydatki te powiększają wartość początkową środka trwałego.

Środek trwały wprowadzamy do ewidencji w momencie, gdy jest kompletny i zdatny do użytku. W przypadku metody amortyzacji liniowej, odpis amortyzacyjny naliczany jest od miesiąca następnego po miesiącu wprowadzenia. W przypadku środków trwałych z grupy 3-8, za wyjątkiem samochodów osobowych, możemy wybrać amortyzację jednorazową w miesiącu zakupu. Prawo do stosowania tej metody mają mali podatnicy oraz – z pewnymi wyjątkami – podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej.

Zakup przez nievatowca

Środek trwały można wprowadzić do ewidencji na podstawie dowodu przyjęcia środka trwałego do używania (wzór do pobrania znajduje się na naszej stronie). Należy wprowadzić go przez zakładkę Majątek ➡ Rejestr środków trwałych ➡ Dodaj ➡ Dodanie środka trwałego.

Jeśli na wszystkie części składowe jest wystawiony jeden rachunek lub umowa sprzedaży, wówczas należy dokument wprowadzić przez zakładkę Majątek ➡ Rejestr środków trwałych ➡ Dodaj ➡ Zakup środka trwałego na inny dokument.

W sytuacji, gdy zakup przekroczy 50.000 zł, wówczas przed dokonaniem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów należy zarejestrować się jako podatnik VAT-UE (dokonujący transakcji wewnątrzwspólnotowych). Osiągnięcie kwoty granicznej powoduje u podatnika zwolnionego z VAT obowiązek opodatkowania transakcji i wykazania podatku należnego na deklaracji VAT-8. Podatek VAT jest księgowany, jako koszt podnoszący wartość nabytego towaru.

Więcej informacji na temat obowiązku rejestracji do VAT-UE można znaleźć w naszym artykule:
Obowiązek rejestracji jako podatnik VAT-UE

Exit mobile version